Kritika, esszé

Májusi folyóiratszemle

A legnagyobb dobás az, ahogy valami láthatatlan fonál összeköti a Jelenkor két tematikus blokkját a trauma és idegenség alakzatai mentén: arról az összjátékról beszélek, melynek révén a Kertész Imre haláláról emlékező blokk és a Danyi-interjú észrevétlenül át- meg átszűrődik egymáson. Danyi ráolvasásszerű, állításait körkörösen és delejezőn ismétlő válaszai számos ponton megborzongattak, mégis, a trauma utáni (?) továbbélés (?) tapasztalata volt benne a legijesztőbb, mert Fehér Renátó esszéje segítségével akaratlanul is Kertészre leltem benne.

762_20170630121415.jpg

 

Tovább

Can’t Stop New York

Az alakok sokszor egymás szavába vágva mesélnek, vagy éppen kánonban magyaráznak. Kétségbeejtően nincsenek egyforma sorsok és egyforma szereplők, mindenkinek más a története, máskor jött el otthonról (valaki 2003-ban, mert addigra gondolta úgy, hogy ha neki igaza van arról, hogy mi lesz, hát mennie kell), de mindenki mesélni akar. Mindenki mindenképp mesélni akar arról, hogyan szökött át a határon vagy éppen milyen volt az első időszak egyetemistaként – angoltudás nélkül. A drámai, emberpróbáló történeteket megszakítják a hősies vagy éppen ironikus epizódok.

751_2017061993903.jpg

 

Tovább

Szijj Ferenc: Utazás

Metafizikai horror-pápa. Meddig merjük követni a semmibe? Ha azt hitted, a randik közül az önmagaddal való találkozás a legijesztőbb, a színek közül a fekete a legnyomasztóbb, tévedtél. Szijj Ferenc lírája rádöbbent, hogy az univerzum tátongó szürkéjének ásító földi jelei magukba szippantanak. Téged és minden értelmet. Sikoly.

750_20170618161331.jpg

 

Tovább

Én Prométheuszra gondoltam

Budapest. Eötvös József Gimnázium. Harmadik emelet. 305-ös terem. Április. Esős nap. Én Prométheuszra gondoltam. A papíron részvételi slam színház áll, közvetlenül a cím alatt. Megmagyarázhatatlan ez a három szó, így, egyik a másik után. Külön-külön még lehetséges értelmezni, de egybeolvasva… Felhúzza az ember a szemöldökét. Mi fán terem a slam poetry? A Bohócok a Láthatáron Csoport előadásából ez kiderül. Előbb-utóbb.

746_20170614134030.jpg

 

Tovább

Médiumok játéka, avagy betekintés az ötödik fal mögé

Deres Kornélia Képkalapács – Színház, technológia, intermedialitás című könyvében elméleti hátteret kínál az intermedialitással dolgozó színházi előadások értelmezéséhez, majd pedig néhány nemzetközi és hazai példán keresztül bemutatja hogyan hozható létre a gyakorlatban olyan termékeny dialógus a színház és a technológia médiumok között, mely a nézői percepció számára összefüggő, új felismeréseket létrehozó rendszert alakít ki.

745_20170612111204.jpg

 

Tovább

Költő és Zoltán (2)

Sopotnik Zoltán az abszurd és a nonszensz pörgettyűse. Felnőttekhez és gyerekekhez; mesében és versben szól a Lehetetlenség nótája. Legyen az egy a félmúlt Magyarországát is megidéző Moszkvics vagy egy fahéjas kert, esetleg egy közkedvelt lajhárhatározó, bizony mindenen átüt és megtanít az időben előre-hátra viszonyítani a badar punk.

742_20170606193313.jpg

 

Tovább
© SZIFOnline 2014   |   Minden jog fenntartva