Hírlevél feliratkozás

Keresés

Próza

Várkonyi Sára: A tónál

Fotó: Horváth Andor Péter

És miről írtál? Hogy a tesóm… a féltesómat elrabolja egy emberkereskedő, de a delfinekkel együtt megmentjük. Az apának eszébe jut, hogy Hararében iskolába menet a sofőr egyszer ledudált egy kislányt az útról, aki a hátára kötve cipelte az iker öccseit.  

Bővebben ...
Költészet

Benyó Tamás versei

Fotó: Gajdos Attila

Miért elégszünk meg / az olcsó külcsínnel, / ha megtapasztaltuk, / milyen / szabadon / lebegni / a magzatvízben

Bővebben ...
Próza

Zsigmond Soma: Tamás álma (részlet)

Fotó:

Legyen egy hűvöskék szoba, mint dédmamánál. Fehér lepedőkbe vagyunk csavarva, arcaink – minden éjszaka után – nyomot hagynak. Vállamra fordulok, a hátad nézem. A fakó part jut eszembe, fjordok szürke foltjai, tenyered középen két tátongó sebhely. Ujjaim átfúrják a nyers húst, az erek felkiáltanak és a sirályok szétrebbennek. Aztán Jeruzsálem.

Bővebben ...
Költészet

Bodor Emese: Jan Palach nekifeszül a szélnek

Fotó: Sükösd Emese

Melyik város emlékezne szívesen / azokra, akiket falhoz állított?

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám ismét a Litmusz Műhelyben

Fotó: Bach Máté

Visszatérő vendégünk volt az adásban Nyerges Gábor Ádám költő, író, szerkesztő, akinek ezúttal nem a szokásos Litmusz-kérdéseket tettük fel, hanem egy részletet hallgathattunk meg Vasgyúrók című, megjelenés előtt álló novelláskötetéből, valamint verseket írtunk közösen a dobókockákkal.

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám - Kerber Balázs - Körtesi Márton Litmusz versei

Fotó: Litmusz Műhely

Azt hiszem, lehallgat a telefonom. / Ő koncentrál, ha kókad a figyelmem, / Neki címzik tán a promóciót is, / Már nélkülem is rákattint időnként. / Ez a bánat, ez a bánat a civilizáció.

Bővebben ...
Próza

Kocsis Gergely: Várni a váratlant (regényrészlet)

Fotó: Raffay Zsófia

Rettegve érzi, hogy egyre jobban csúszik bele ebbe az álomvilágba, hívogatja, beszippantja. Térdhajlatában ugrálni kezd egy ideg, két rángás között végtelen lassúsággal telik az idő, a levegő is ritkásabbnak tűnik, légszomj gyötri. Hangokat hall a feje fölül, ez a lehetetlen közeg nagyon felerősíti a lépések döngését, mintha valaki a fején lépkedne. Pontosan tudja, ki járkál ott fent, és azt is, hogy miért csap zajt.

Bővebben ...
Költészet

Réder Ferenc versei

Fotó: Fárizs Mihály

Négy hónapja mozdulatlan. / De a hasa / ma egy kicsit langyosabb.

Bővebben ...
Próza

Hibrid – H. P. Lovecraft: Martin Webster, a rémlényvadász

A montázs Virgil Finlay Lovecraft grafikájából, a Villa Hadriana Kentaur Mozaikjából és KingOfEvilArt 'White Polypous Thing' című grafiákájából készült. (deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Költészet

Makó Ágnes versei

Fotó: Székelyhidi Zsolt

Rajtad mi van? / Visszaírnál csak annyit, / hogy látod ezt?

Bővebben ...
Műfordítás

Peter Russell: Velence télen, Gittának Berlinben

Kollázs: SZIFONline

Édes burgonyát süt Sant’Angelo, / Skarlát rácson izzik a gesztenye.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – Tandori Dezső: Miért van inkább a Semmi, mint a majom? (Nemes Z. Márió)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...

Én Prométheuszra gondoltam

Részvételi slam-színház a Bohócok a Láthatáron Csoporttól
Budapest. Eötvös József Gimnázium. Harmadik emelet. 305-ös terem. Április. Esős nap. Én Prométheuszra gondoltam. A papíron részvételi slam színház áll, közvetlenül a cím alatt. Megmagyarázhatatlan ez a három szó, így, egyik a másik után. Külön-külön még lehetséges értelmezni, de egybeolvasva… Felhúzza az ember a szemöldökét. Mi fán terem a slam poetry? A Bohócok a Láthatáron Csoport előadásából ez kiderül. Előbb-utóbb.

 

 

Persze a részvételi színházat – ahogy a neve is mondja – saját bőrünkön tapasztaljuk meg: hol pozitív, hol negatív empátia. Körben lerakott székhalmazok. Leülünk. Percekig tartó várakozás, nem történik semmi, de ismerve a slam poetry világát, ez így van rendben. Ha bármilyen slam eseményre indulsz, vésd az eszedbe; a slam mindig késéssel kezdődik!

 

Két játékvezető vezeti a performanszt: Horváth Kristóf (Színész Bob) és Feuer Yvette. Bemutatkoznak, majd helyet cserélve megteszik ugyanezt, csak más bőrébe bújva, ők: Horgas Kende és Füredi Ilona. Tanárok. Tegeződünk. Egy slam órán találjuk magunkat, ahol a két oktató a jelenlévők gondolataira és érzéseire, magára az érzékelésre összpontosít. Erre tanítanak: gondolkodni és érzékelni. Az első percekben feszengés, bizonytalankodás, de már érezni az adrenalint.

 

Az első játék babzsákos kit mit gondol. Asszociációs móka. Mit mondasz arra, hogy tűz? Hogy fa? Aztán meg bokor, vagy esetleg kisautó? Ebből pedig előjön az olaj? Netán a bombanő? Meg tudod ezt mondatokban is fogalmazni? A narancslé ízletes. A sok narancslé, lehet, hogy káros? A cigizés is elég káros. Akkor minden káros.

 

„Prométheusz tanár lenne? Kizárt dolog! Mit tanít,
hogy ne hagyja magát az ember titántalanítani
Birkulás és zombulás, e kettő elég neked,
ha a tűzzel nem mersz játszani önmagadat leégeted”

 

– bukott ki spontán Horgas Kende szájából saját keze által írt költeménye.

 

Mire emlékszel az elhangzottakból? Mitológiai háttér Prométheusszal. Tűz kérdése. Mai argó, nyelvhasználat. Ütemes, ritmusos. A néző egyszer csak rajtakapja magát, hogy saját verset ír, ütemhangsúlyosat, persze.

 

„Fészkelődöm / izgek-mozgok / teszek-veszek / izzadok
Tirárárá / lehuppanok / tárárárá / itt vagyok”

 

Mit gondolsz, mi a slam? – hangzik el hirtelen az egyszerű kérdés. Költészet. Szabadság.

 

Saját magam. Tabu. Témák feszegetése. Tükör. Befolyásol. Hat rád. Magabiztos válaszok, szinte mindegyik felkerült a táblára, majd azok a gondolatok is, melyek a tűz kapcsán jutottak eszünkbe. Mi a tűz? Világításnál, ételkészítésnél használjuk. Meleget ad. Védelmet biztosít a vadállatok elől. De fegyver is, a pusztítás egyik eszköze. Mivel lehet manapság helyettesíteni a tüzet, amit Prométheusz az embereknek adott? A tűz ma internet, politika, család és mindaz, amit az egyén annak gondol.

 

Képszakadás, cselekményfordulat. Nemcsak az agy, de a test mozgását is megköveteli a részvétel. A félelmet és feszengést fölülmúlva – alliterál! – a hangulat tetőfokára hág a székfoglalós játékban. A körberakott székhalmazok közepére állva: Fusson az, aki…! – mindenki maga fejezheti be ezt a felszólítást. Utasítanod kell a többieket, hogy keressenek maguknak másik széket. Fusson az, akin fekete szín van! Fusson az, aki szereti a zenét! Fusson az, akit idegesít a sorban állás! Fusson az, akin felemás zokni van! Fusson az, akinek van tetoválása! Fusson az, akinek kedves az élete!

 

Volt olyan, aki nem futott?

 

Kende bemondja az utolsó frázist: Fusson az, aki fél / akit dühít a tehetetlenség! Ebbe a mondatba kapaszkodva löki tovább a hajót. Mikor vagy tehetetlen? Csoportokba rendeződve összeszedtünk néhány esetet: nem fogad szót a gyerek, nem adnak vissza egy tartozást, súlyosabb betegség, főnök–alkalmazott viszony, állami elnyomás. Idegen hangnem, amivel még nem találkoztál, a meg-nem-értés problémája és megannyi más helyzet.

 

„Rakj már rendet te kispajtás
Segítsek vagy egyedül?
Mert ha nem, a telefonod
A wc-be belerepül
Kicsinállak sóher gyerek
Adjál pénzt vagy életet”

 

Ilona telefont kap, kirohan a teremből. Az összhang és a folytonosság felbomlik egy pillanatra, mindenki fürkésző és aggodalmas tekintettel kíséri. Kiderül, hogy Kende osztályából két fiút gyújtogatással és emberöléssel vádolnak. A rendőrségen ülnek. Az óra kettéhasad, a tanárok az ajtóban veszekednek úgy, hogy csak a dialógus felét halljuk. Kende fogja a holmiját, elmegy. Közülünk többen zavarodottan állnak, valaki leül, az értetlenség kézzel tapintható. Mindenki érzi, hogy az előadásnak befellegzett. Ilona leül, majd zavartan motyog, feláll, előszed egy nagy papírt, leteríti középre.

 

„Begyulladtál? Tuti be fogsz

Ne kényszeríts, hogy szénné égesselek!”

 

Mi ez? Ki írta? Most mégis mi történik? Mi fog történni ezután? Tiszta krimi-helyzet.

 

Kriminális. Ilyen gondolatok járnak a fejemben, de, ahogy körbenézek az arcokon, más is így reagál.

 

Ezt a költeményt találták a felgyújtott kisbolt oldalán. Kende gyerekei írhatták, mivel ők is részt vettek már ilyen előadáson. A nagyobb baj az, hogy a boltban aludt az eladó, és nem tudott kimenekülni a tűzből. A Tűzből. Kisebb vita és pozitív / negatív gondolatmegosztás jön a helyzetből. Nem is ők voltak! Mire alapoz a rendőrség? Nem tudták, hogy bent alszik a boltos. Más is írhatta a szöveget. Az írás nem feltétlen jár tettel is.

 

Kende visszajött. Feltehető a kérdés: mennyire és hogyan van felelőssége a tanárnak? Egyáltalán van felelőssége azért, hogy mit indított el egy diákban az elszabaduló kreativitás? Hogyan kell érteni, hogy szénné égesselek? Átvitt értelemben is lehetséges volna? Szleng? Szóban vagy tettben megalázni valakit? Esetleg. Lehet. Talán. Nem biztos. Szerinted?

 

Szerinted kinek van felelőssége? Folytatható tovább a slam-óra, ezekkel a tanárokkal? Abba kéne hagyni? Meg kéne változtatni valamit? Ha van véleményed és elképzelésed, akkor biztos vannak válaszaid a kérdésekre, és arra is, hogy neked mi a tűz, mi a slam és mit tanít a kreativitás. Mire emlékszel? Mire gondolsz?

 

Én Prométeuszra.

 

 

Szabó Fanni