Hírlevél feliratkozás

Keresés

Próza

Zsigmond Soma: Tamás álma (részlet)

Fotó:

Legyen egy hűvöskék szoba, mint dédmamánál. Fehér lepedőkbe vagyunk csavarva, arcaink – minden éjszaka után – nyomot hagynak. Vállamra fordulok, a hátad nézem. A fakó part jut eszembe, fjordok szürke foltjai, tenyered középen két tátongó sebhely. Ujjaim átfúrják a nyers húst, az erek felkiáltanak és a sirályok szétrebbennek. Aztán Jeruzsálem.

Bővebben ...
Költészet

Bodor Emese: Jan Palach nekifeszül a szélnek

Fotó: Sükösd Emese

Melyik város emlékezne szívesen / azokra, akiket falhoz állított?

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám ismét a Litmusz Műhelyben

Fotó: Bach Máté

Visszatérő vendégünk volt az adásban Nyerges Gábor Ádám költő, író, szerkesztő, akinek ezúttal nem a szokásos Litmusz-kérdéseket tettük fel, hanem egy részletet hallgathattunk meg Vasgyúrók című, megjelenés előtt álló novelláskötetéből, valamint verseket írtunk közösen a dobókockákkal.

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám - Kerber Balázs - Körtesi Márton Litmusz versei

Fotó: Litmusz Műhely

Azt hiszem, lehallgat a telefonom. / Ő koncentrál, ha kókad a figyelmem, / Neki címzik tán a promóciót is, / Már nélkülem is rákattint időnként. / Ez a bánat, ez a bánat a civilizáció.

Bővebben ...
Próza

Kocsis Gergely: Várni a váratlant (regényrészlet)

Fotó: Raffay Zsófia

Rettegve érzi, hogy egyre jobban csúszik bele ebbe az álomvilágba, hívogatja, beszippantja. Térdhajlatában ugrálni kezd egy ideg, két rángás között végtelen lassúsággal telik az idő, a levegő is ritkásabbnak tűnik, légszomj gyötri. Hangokat hall a feje fölül, ez a lehetetlen közeg nagyon felerősíti a lépések döngését, mintha valaki a fején lépkedne. Pontosan tudja, ki járkál ott fent, és azt is, hogy miért csap zajt.

Bővebben ...
Költészet

Réder Ferenc versei

Fotó: Fárizs Mihály

Négy hónapja mozdulatlan. / De a hasa / ma egy kicsit langyosabb.

Bővebben ...
Próza

Hibrid – H. P. Lovecraft: Martin Webster, a rémlényvadász

A montázs Virgil Finlay Lovecraft grafikájából, a Villa Hadriana Kentaur Mozaikjából és KingOfEvilArt 'White Polypous Thing' című grafiákájából készült. (deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Költészet

Makó Ágnes versei

Fotó: Székelyhidi Zsolt

Rajtad mi van? / Visszaírnál csak annyit, / hogy látod ezt?

Bővebben ...
Műfordítás

Peter Russell: Velence télen, Gittának Berlinben

Kollázs: SZIFONline

Édes burgonyát süt Sant’Angelo, / Skarlát rácson izzik a gesztenye.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – Tandori Dezső: Miért van inkább a Semmi, mint a majom? (Nemes Z. Márió)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Próza

Takács Nándor: A tetem

Fotó: Takács-Csomai Zsófia

Bezártam az ajtót, és visszamentem Jánoshoz. A borzot már kitette a földre. Ásni kezdtem. Nehezen adta magát az agyagos talaj. Olykor egy-két gyökeret is el kellett vágnom, de azért rövidesen elkészült a verem. János a talpával belökte a tetemet a gödörbe, aztán elkérte az ásót.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – François Villon: A rossz pénz balladája (Kiss Lóránt)

Montázs: Petit Palais, musée des Beaux-arts de la Ville de Paris, 'White Polypous Thing' by deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”[1]

Bővebben ...

Bartók Imre – Sirokai Mátyás: Gondolkodók

Sirokai Mátyás montázsai Bartók Imre regénytrilógiájából
És az agyban, ebben a tizenkét hektárnyi, / ismeretlen inerciarendszerek szerint működő / proszekturális szivattyúhálózatban / egyre csak gyűlnek a gondolatok

 

 

Tizenkét hektár

 

Az idő aszimmetrikus viszonyba áll az élettel.

Minden információ a központi agyba süpped alá.

A sejtek molekulákat állítanak elő,

amelyek aztán veszettül pörögnek

az egymásba fonódó ellipszisek hurkaiban,

átvágnak a bendő sötét tundráin

és a vérkörök perzselő sivatagán,

hogy mielőbb az agyba érjenek.

 

Pánikbuborékok és megmagyarázhatatlan

vidámságposták zúgnak keresztül

a lepedékkel borított húsködön.

Emlékek százai villannak fel

egy izolálhatatlan pillanatra

a tudat paravánja előtt,

érzések születnek és válnak semmivé,

mielőtt felfoghatnák őket,

 

és közben a biológiai metronóm

csak kapkod ide­oda,

jelezve egy korábban elképzelhetetlennek

tűnő vég egyre szomjasabb közeledését.

A biometrikus mutatók egyre kedvezőbbek,

az intelligenciahányados nő.

Új szervek fejlődnek, amelyek csak a felezési idő

után nyerik el létjogosultságukat.

 

És az agyban, ebben a tizenkét hektárnyi,

ismeretlen inerciarendszerek szerint működő

proszekturális szivattyúhálózatban

egyre csak gyűlnek a gondolatok,

amelyeknek majd a mélyből kibuggyanó

egyedek adnak hangot. Nevetése visszhangzik,

mint a lavina a hóhatáron,

noha nincsenek dombok, fák többé,

 

hogy visszaverjék a hangját.

 

 

Hány emelet

 

Hány emelet még a szánalom hófödte csúcsáig?

Hány emelet fölfelé?

Hány lépcső még a vigasztalás napkorongjáig?

Hány lépcsőfok az ég korgó gyomráig?

Hány emelet a megbánás varázstölgyéig?

Yggdrasil ontja­e értünk kérgének nedveit?

 

A szem akkor is lát, ha be van csukva.

Mert a fejemben lakozó szerv álmatlan.

A menny kutyái némán várakoznak.

Ők az odakint.

A pokol vérebei csorgatják nyáluk.

Innen hát a csöpögés.

A pokol vérebei az idebent

 

 

A bivaly

 

Minden gondolat fertőzés.

Minden következtetés mutáció.

 A szillogizmusok egy epidémia kezdetei.

  Ha lehunyod a szemed, mit látsz?

   Látod a szétrebbenő dedukciókat?

    A szárnyaszegett, semmit sem bizonyító

     érvek sorozatát a létező nélküli lét világtalan fövenyén?

 

Egy órát látsz, amelynek

már nincsenek mutatói.

 Egy esőáztatta rétet látsz,

  és a rét közepén egy ketrecet.

   A ketrecben egy bivalyt.

    Az állat csak fújtat és fújtat,

     de nem tud kitörni. Napszakok

      és évszakok metszéspontján

       lógatod a lábad, és fülelsz a föld

        repedéseiből békésen kiözönlő bogarakra.

 

Figyeled a csúszómászók

lomha, ráérős migrációját,

 miközben odafönt az újabb és újabb égitestek

  egyre csak dalolnak hozzád.

   Aztán a csillagok eltűnnek,

    egyik a másik után, ahogy felkel a Nap,

     ahogy az ég akvamarinja fölé borul,

      és rajta, mint egy karácsonyi katalóguson,

       legöngyölődnek a kiporciózott szinekdokhék,

        és megjelenik a bivaly. A ketrec sehol,

         az állat szabadon állt előtte, láncai és béklyói

          nélkül, és néz rád nagy, kidülledt, véres szemével.

 

 

 

Bartók Imre 1985-ban született Budapesten. Író, kritikus, esztéta, Rilke és Celan művészetéről írt kismonográfiák szerzője. Fém című első prózakötete 2011-ben látott napvilágot a Kalligram Kiadó gondozásában. Regénytrilógiájának befejező része A kecske éve címmel jelent meg 2015-ben, a Libri Kiadónál.

 

Sirokai Mátyás 1982-ben született Tapolcán. Költő, zenész, a beat tanúja. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Ütőhangszer szakán diplomázott. Három kötete jelent meg: Pohárutca (JAK+Prae.hu, 2008), A beat tanúinak könyve (Libri, 2013), A káprázatbeliekhez (Libri, 2015). A Lelkigyakorlatok világirodalmi versblog és a Beat Hotel (a vs.hu irodalmi rovata) szerkesztője.