Hírlevél feliratkozás

Keresés

Próza

Várkonyi Sára: A tónál

Fotó: Horváth Andor Péter

És miről írtál? Hogy a tesóm… a féltesómat elrabolja egy emberkereskedő, de a delfinekkel együtt megmentjük. Az apának eszébe jut, hogy Hararében iskolába menet a sofőr egyszer ledudált egy kislányt az útról, aki a hátára kötve cipelte az iker öccseit.  

Bővebben ...
Költészet

Benyó Tamás versei

Fotó: Gajdos Attila

Miért elégszünk meg / az olcsó külcsínnel, / ha megtapasztaltuk, / milyen / szabadon / lebegni / a magzatvízben

Bővebben ...
Próza

Zsigmond Soma: Tamás álma (részlet)

Fotó:

Legyen egy hűvöskék szoba, mint dédmamánál. Fehér lepedőkbe vagyunk csavarva, arcaink – minden éjszaka után – nyomot hagynak. Vállamra fordulok, a hátad nézem. A fakó part jut eszembe, fjordok szürke foltjai, tenyered középen két tátongó sebhely. Ujjaim átfúrják a nyers húst, az erek felkiáltanak és a sirályok szétrebbennek. Aztán Jeruzsálem.

Bővebben ...
Költészet

Bodor Emese: Jan Palach nekifeszül a szélnek

Fotó: Sükösd Emese

Melyik város emlékezne szívesen / azokra, akiket falhoz állított?

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám ismét a Litmusz Műhelyben

Fotó: Bach Máté

Visszatérő vendégünk volt az adásban Nyerges Gábor Ádám költő, író, szerkesztő, akinek ezúttal nem a szokásos Litmusz-kérdéseket tettük fel, hanem egy részletet hallgathattunk meg Vasgyúrók című, megjelenés előtt álló novelláskötetéből, valamint verseket írtunk közösen a dobókockákkal.

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám - Kerber Balázs - Körtesi Márton Litmusz versei

Fotó: Litmusz Műhely

Azt hiszem, lehallgat a telefonom. / Ő koncentrál, ha kókad a figyelmem, / Neki címzik tán a promóciót is, / Már nélkülem is rákattint időnként. / Ez a bánat, ez a bánat a civilizáció.

Bővebben ...
Próza

Kocsis Gergely: Várni a váratlant (regényrészlet)

Fotó: Raffay Zsófia

Rettegve érzi, hogy egyre jobban csúszik bele ebbe az álomvilágba, hívogatja, beszippantja. Térdhajlatában ugrálni kezd egy ideg, két rángás között végtelen lassúsággal telik az idő, a levegő is ritkásabbnak tűnik, légszomj gyötri. Hangokat hall a feje fölül, ez a lehetetlen közeg nagyon felerősíti a lépések döngését, mintha valaki a fején lépkedne. Pontosan tudja, ki járkál ott fent, és azt is, hogy miért csap zajt.

Bővebben ...
Költészet

Réder Ferenc versei

Fotó: Fárizs Mihály

Négy hónapja mozdulatlan. / De a hasa / ma egy kicsit langyosabb.

Bővebben ...
Próza

Hibrid – H. P. Lovecraft: Martin Webster, a rémlényvadász

A montázs Virgil Finlay Lovecraft grafikájából, a Villa Hadriana Kentaur Mozaikjából és KingOfEvilArt 'White Polypous Thing' című grafiákájából készült. (deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Költészet

Makó Ágnes versei

Fotó: Székelyhidi Zsolt

Rajtad mi van? / Visszaírnál csak annyit, / hogy látod ezt?

Bővebben ...
Műfordítás

Peter Russell: Velence télen, Gittának Berlinben

Kollázs: SZIFONline

Édes burgonyát süt Sant’Angelo, / Skarlát rácson izzik a gesztenye.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – Tandori Dezső: Miért van inkább a Semmi, mint a majom? (Nemes Z. Márió)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...

Angelus Novus, avagy Walter Benjamin testamentuma

A Médeia Fiai Infidel 88 című lemezéről
Lengyel Zoltán hangjában van valami Smashing Pumpkinsra emlékeztető, Lanczkor Gábor gitárjátéka pedig nagyon jól tükrözi az első számban bevezetett akadozó lélegzet, a szakadozottság motívumát, ami sok helyen Lengyel Zoltán énekében is visszatér, ahogy lélegzetvételnyi szakaszokban és ritmusban halad a dalszöveg.

Puskás Dániel 1990-ben született Hatvanban. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem bölcsészkarának PhD-hallgatója. 2011-ben publikált először.

 

 

„Within your reason, within your mind you will survive, you will survive.”

 

Médeia Fiai: Come il Doumo di Siena

 

A Médeia Fiai nevű, főként szegedi illetőségű értelmiségiekből álló zenekarnak 2015 áprilisában jelent meg új lemeze Infidel 88 címen. A lemez a holocaust és a második világégés témájára épít, és már magát a mottót is Walter Benjamintól vette. A híres gondolkodó szenvedéstörténetét és halálát dolgozzák fel a dalszövegek, ahogy Spanyolországon keresztül megpróbált Amerikába emigrálni, de mivel ez meghiúsult, a náci Németországba való visszatoloncolás ellen 1940-ben Portbou-ban öngyilkosságot követett el morfin-túladagolással. Talán nem véletlen, hogy Walter Benjamin témájához nyúlt az együttes, ugyanis az énekes-basszusgitáros Lengyel Zoltán a lemez készítése során írta disszertációját Benjamin és Kertész Imre munkáiból.

 

Az Illuminationben megjelennek az emigráció állomásai: „The fire burns still in the forests in Italy, in France and Spain. In Hungary, in Polland and Latvia the trees catch fire on each summer.” (A tűz még mindig ég Olaszország, Franciaország és Spanyolország erdőiben. Magyarországon, Lengyelországban és Lettországban a fák lángra kapnak minden nyáron) (Kiemelések az eredetiben tőlem, P.D.) A For Asja, Portbou, 1940 Benjamin szerelmére, Aszja Lacisz lett színésznőre utal, illetve az utána következő New Angel is Born pedig a Benjamin által alapított tiszavirág-életű Angelus Novus folyóiratot eleveníti fel, továbbá a lemez német mottójában említett talmudbeli angyallal is kapcsolatba hozható. Az utóbb említett szám, mely az album utolsó dala, már a villoni hagyományozás műfaját eleveníti fel: „Take my suitcase leather. Take my golden watch. Take my wooden pipe. Take my fake passport. It’s all yours now.” (Fogd a bőr útitáskám. Fogd az aranyórám. Fogd a fapipám. Fogd a hamis útlevelem. Most mind a tiéd.). A halál leírása a német romantikát idézi, ahogy az Amerikába vágyó megfáradt ember végül eljut az „új világ”-ba, ahogy E. T. A. Hoffmann Az aranyvirágcserép című művének Anselmusa is elnyeri megbolondulásában/halálában Serpentina kezét, továbbá Benjamin halála esetén a morfin-túladagolás ténye segít a szövegben feloldani a transzcendencia megjelenését.

 

Az első szám, a Come il Doumo di Siena, mint az operák nyitánya, sűrítve előrevetíti az album „narratíváját”. A fujtató nyitó dallam ziháló légzésre emlékeztet, ahogy valaki rémálomból ébred: „You are frozen in your dream.” (Az álmodban vagy, mozdulatlanná dermedve.), ahogy a dalszövegben is szerepel. Ez az auditív és textuális megoldás feleleveníti Gogol Az orr című elbeszéléséből Ivan Jakovlevics, vagy Kafkánál Gregor Samsa és Josef K. ébredését. Ami szintén nem véletlen, hisz Benjamin az elsők között írt jelentősebb terjedelmű, értő méltatást Kafka elbeszéléseiről. Mikor elkezdődik az ének, a dob is a háborúba induló katonák menetelésére vagy puskaropogásra hasonlít, illetve később a szám közepén, mintha a légitámadások szirénáira játszana rá a torzított gitár. Majd a szám végén a harmonikusabb zenei rész ad némi kiutat az általam mottóként idézett sorokkal (magyarul: A fejedben, az elmédben túl fogod élni, túl fogod élni.), ami az értelmiség, és általában az ember, számára a totalitárius hatalmak pusztítása elleni egyetlen menedékként jelenik meg. Bizonyos tekintetben párhuzamba lehet állítani Gerschwin Porgy és Bess című művének It Ain’t Necessarily So című dalával, ahol az ókori zsidóság szenvedése a négerek elnyomottságával kerül párhuzamba, igaz, keserű iróniával azt sugallva, hogy végül mégis az elnyomottak kerülnek ki győztesen. (Ilyen Radnóti Miklós Eaton Darr-versei közül az Alkonyat, melynek fordított világában a nyúl kergeti a vadászt.) Olyan, mintha a Médeia Fiai a Come il Doumo di Siena végén lévő harmonikusabb rész dallamára játszanának rá az utolsó számban, ami a halál megnyugvás felé tartó morfinos látomása lenne, bár az előző, Aszjának írott szám utolsó mondata felülírja ezt: „CAPITAL PUNISHMENT IS NOT ENOUGH.” (A HALÁLBÜNTETÉS NEM ELÉG.), illetve az utolsó szám ének utáni instrumentális egységben újra visszatér a ziháló légzés motívuma.

 

A számokat arányosan osztották el, szinte ugyanolyan erős színvonalat hoz az album az elejétől a végéig. Igaz számomra az Infidel 88 vége erősebb. Elég sokszínű a műfaji skála is, amin mozognak. A bluest, a néger spirituálékat idézi a True Detective és a countryszerűen induló, majd garázspunkba átcsapó Pastoral Woodland, a Your Kind monorímes szakaszai a középkori himnuszok, diákdalok technikáit idézik, a Shekhina utolsó szakasza pedig a vintage hangzásra alapoz. Az album legerősebb dala megítélésem szerint a keleties hangzású For Asja, Portbou, 1940, amit a citera, a doromb és a torzított, slide-os gitár jól megfűszerez. Lengyel Zoltán hangjában van valami Smashing Pumpkinsra emlékeztető, Lanczkor Gábor gitárjátéka pedig nagyon jól tükrözi az első számban bevezetett akadozó lélegzet, a szakadozottság motívumát, ami sok helyen Lengyel Zoltán énekében is visszatér, ahogy lélegzetvételnyi szakaszokban és ritmusban halad a dalszöveg. Ez a zaklatott lüktetés leginkább az Illumination gitárriffjeiben, a Diana of Juárez énekében és a Shekhina órakattogásra emlékeztető ritmusában jelenik meg, s ez utóbbi a Thom Yorke 2006-os szólólemezén (The Eraser) lévő The Clock című szám megoldásával is párhuzamba állítható.

 

Mindenképpen egy jól sikerült lemez került ki a Médeia Fiai kezei közül, megéri hallgatni.

 

Az album elérhető az együttes honlapján is: https://medeiafiai.bandcamp.com/