Hírlevél feliratkozás

Keresés

Műfordítás

Gabriela Adameșteanu (f. Száva Csanád): A zebrán

Fotó: a szerző archívuma

Kissé félrenyomtad az embereket, szinte lökdösődés nélkül, mégis makacsul, ahogy a te korodra hál’Isten megtanultad. Képes vagy helyet csinálni magadnak közöttük. Diszkréten csináltad, a kíváncsiság nem kínzó betegség, nem alapösztön, nem kell könyökölni miatta.

Bővebben ...
Költészet

Peer Krisztián versei

Fotó: Schillinger Gyöngyvér

és csak menni, menni a nyelvvel / a totál szenilis Sanyi bácsi után

Bővebben ...
Próza

Tóth-Bertók Eszter: Meghaltam

Fotó: Csoboth Edina

A ravatalozónál állnak. Az épület homlokzatán a Feltámadunk-feliratból hiányzik a t, a legjobb barátnőm rögtön kiszúrja. Nézi a d-t, hogy az is eléggé inog, közben arra gondol, hogy mennyit szenvedtünk, amikor a lakása ajtajára illesztettük fel betűnként a nevét és hiába baszakodtunk a vízmértékkel, a mai napig ferde az egész.

Bővebben ...
HISZTI

HISZTI – Purosz Leonidasz: Helyi ár

A hiszti eredetileg a női testhez kötődött – görög-latin eredetű, a 'méh' szóra vezethető vissza. A 19. századi orvosi diskurzusban a női idegrendszerhez kapcsolták, sokáig stigmatizáló diagnózisként használták. Aztán mindenkié lett: a köznyelvben mára levált a klinikai kontextusról, pejoratív árnyalatot hordoz, a túlzónak, irracionálisnak ítélt érzelmi reakciót nevezi meg. Hisztizik a gyerek, az anyós, a férfi, ha beteg – hisztiznek a költők is!

Sorozatunkban kortárs magyar szerzőket kértünk fel, hogy értelmezzék a kifejezést. 

Bővebben ...
Költészet

Bánfalvi Samu: Charlie Kirk meghalt,

Fotó: A szerző archívuma

Amerika Amerika megölték Charlie Kirköt

Bővebben ...
Költészet

Bán-Horváth Veronika: Tiszta lap

Fotó: Bán-Horváth Attila

Hol nyúlánk fénylényeknek, / Hol puffadt koboldoknak látszunk.

Bővebben ...
Folyó/irat/mentés

Kovács Kincső: A halhatatlan idill – júliusi-augusztusi lapszemle

Montázs: SZIFONline

Papír alapú folyóiratok véletlenül szoktak a kezem ügyébe kerülni, általában valamilyen egyetemi kerekasztal-beszélgetés alkalmával. Pedig sokkal átláthatóbbnak tartom a print formátumot, és egyszerűen jobb a hangulata. Néhány folyóirat aktuális számát letöltöttem, hogy beválogassam. De végül formátum alapján szelektáltam a szemléhez, ha már nem kényszerülök arra a nyári időszakban, hogy képernyőt bámuljak, tehát végül csak papír alapúak kerültek be. Így is bőségzavart okozott bennem a kínálat, de ez valahol öröm is. Előre megterveztem az utat Debrecenen belül, végiggondoltam, hol lehet folyóiratokat venni. A Fórum és a Malompark újságosai biztos helyek, a lottószelvényekkel szemben külön irodalmi részleg van. Erdélyi lapok a Partium-házban kaphatók. Eddig terjed nagyjából a látóköröm, talán néhány belvárosi kávézóban bukkanhatunk rá egy-egy régebbi kiadványra. Nagyon jó élmény volt olvasni a lapszámokat, sokat utaztak velem, kánikulában, kihalt megállókban, máskor otthon a kertben lapozgattam őket. Kerestem a szövegekben az aktualitást, többször sikerült átvenni a hangulatot, a látásmódot. Ennél csak azt tartom érdekesebbnek, hogy ki mi alapján mazsoláz ki szövegeket a repertoárból.

Bővebben ...
Költészet

Dian Máté: Babilon

Fotó: Dian Benedek

Csikkek nyöszörögnek öltönycipők talpa alatt

Bővebben ...
Műfordítás

Andrev Walden (f. Kertész Judit): Szemét pasik

Fotó: Tina Axelsson

Nem hasonlítok rá, és nem hasonlítok a kisebb testvéreimre sem. Nekem nem szürkéskék a szemem. Nem vörösesszőke a hajam. Nem vagyok szeplős sem. Nekik viszont ritkábban vannak kék-zöld foltjaik. Hát persze hogy igaz. A Kertmágus sohasem volt az apám.

Bővebben ...
Műfordítás

Luciana Ratto (f. Sokcsevits Judit Ráhel): Apu, melyikünket mentenéd meg?

Fotó: a szerző archívuma

Azt mondják, a második gyerekkel megduplázódik a szeretet, azt mondják, hogy ezt kell mondani az elsőszülötteknek, de most két kiskutyaszem könyörög, hogy őt válasszam, és hagyjam veszni a másikat.

Bővebben ...
Műfordítás

Andrei Dósa (f. Horváth Benji): Sok erő és egy csipetnyi gyöngédség

Fotó: Veronica Ștefăneț

Igyekszem a lehető legokésabban hozzáállni a nőkhöz, még ha nagyrészt nőgyűlölő és szexista klisék sorozatába csúszik is bele az agyam. Mindenféle disznó vicceken nőttem fel, amelyeknek a főszereplői Móricka és Bulă voltak. Gyakran éreztem kísértést, hogy mint a viccben Bulă, azt mondjam a barátnőimnek, tetszik, ahogy gondolkodsz.

Bővebben ...
Költészet

Holczer Dávid versei

Fotó: Szántó Bence Attila

Isten tudja mire képes / egy ember seprűvel a kezében

Bővebben ...

K-snak lenni életforma

Kardos Tündét Sifter Veronika kérdezte
Különleges volt számunkra az októberi bemutató, ahol Dömötör Tamás rendezett egy filmes eszközökkel operáló „antiutópiát“, a Titániát aminek a szövegét a szereplőkkel közösen írták az Iphigenia története alapján, és egy elképzelt, dermesztő aurájú jövőben játszódik. Jó lenne, ha minél több fiatal látná ezt az előadást, és megosztaná velünk a saját elképzeléseit a jövőt illetően, ha párbeszéd alakulhatna ki a diákok és az előadás között.

 

 

(Pillanatkép a Titánia című előadásról – Pintér Leo felvétele)

 

 

A Stúdió K életében az elmúlt időszakban számos változás történt. Az új évad új vezetőséggel indult - Zubek Adrienn igazgatótól, Nagypál Gábor művészeti vezetőtől és Balázs Anna titkártól Imely Zoltán művészeti menedzser vette át a stafétát, Kardos Tündével, Lipták Noémivel és Zágoni Nórával az oldalán. A struktúraváltásról, az évad premierjeiről  Kardos Tündével beszélgettünk a Titána – nemzethy népszínmű egyik előadása után.

 

Sifter Veronika: Nem ez az első alkalom, hogy a K-ban dolgozol...

 

Kardos Tünde: Igen, nyolc éve  két évadon át voltam tagja a Stúdió K stábjának, Fodor Tamás vezetése alatt. Ezek merőben más idők voltak – Tamás volt az ügyvezető igazgató, a művészeti vezető, főrendező egy személyben, én voltam a művészeti titkár és volt egy kollégám, aki a műszakért felelt. Ez nagyon sokrétű munka volt, ami délelőtt kezdődött, és az aznapi előadás után ért véget. Mivel nekem volt egyedül kulcsom, sokszor hajnal volt, mikor hazamehettem.

 

S.V.: Mi az, ami téged újra visszahúzott ide?

 

K.T.: Ez a korábbi időszakhoz képest egy könnyített pálya – most már nem csak nekem van kulcsom a színházhoz, hanem a többieknek is... Jelenleg a hely és az előadások népszerűsítéséért felelek, viszem a Facebook kommunikációt és újraindítom a hírlevél rendszert. Ugyanakkor K-snak lenni életforma. Ez nem azt jelenti, hogy te színész vagy, sajtós vagy és csak azt csinálod, hanem ha fölhalmozódnak a mosatlan poharak a konyhában, bemész és elmosogatsz. Itt mindenki csinál mindent; bedíszít, elpakol, bevásárol vagy épp beáll a  pénztárba jegyet árulni. Ennek a létformának megvannak az előnyei és persze a hátrányai is. Könnyen el lehet fáradni. Viszont nagyon nagy az ereje annak, hogy mindenki azért dolgozik, hogy ez az egész működjön; onnantól, ha kell, a színész feltakarít, vagy ha észreveszi, hogy kiáll egy szög a falból, hoz egy kalapácsot és beveri, vagy ha kell egy vödör kelléknek, másnap behozza otthonról.

 

S.V.: Mennyire belső szükséglet ez számotokra és mennyire  kényszerítik ki a szűkös anyagi keretek ezt a típusú működést?

 

K.T.: Persze, hogy számít a pénz, illetve a pénz hiánya. De nekünk az előadások a legfőbb eszközeink, hogy megmutassuk; létezünk, miként gondolkodunk és persze ez hozza a bevételeink egy részét is. Ugyanakkor ennek a  szinte családként működő, összetartó csapatnak jót tesz, hogy folyamatosan érik külső ingerek is. Gondolok itt olyan, rendszeres művészeti eseményekre, mint a Revizor Kritikai Portál irodalmi sorozata, vagy a Szerdai Piknikre, ahol Németh Ilona a gyermekfoglalkozások és -előadások  nyomán felnőtteknek tart alkotó délutánokat, ahol a résztvevők teázva, beszélgetve, festmények alapján, hozzájuk kapcsolódó zenéből, versekből inspirálódva hoznak létre alkotásokat. Harmadik éve megy a Kerekasztal Színházi Nevelési Központtal közösen létrehozott darabunk, a Szélben szállók, amit felső tagozatosoknak ajánlunk. Visszatérő alkotótársaink a k2 Színház tagjai, akikkel a Mielőtt az éj leszáll! és a Bakfitty című előadásainkat hoztuk létre közösen, és januártól újra együtt dolgozunk.  Különleges volt számunkra az októberi bemutató, ahol Dömötör Tamás rendezett egy filmes eszközökkel operáló „antiutópiát“, a Titániát aminek a szövegét a szereplőkkel közösen írták az Iphigenia története alapján, és egy elképzelt, dermesztő aurájú jövőben játszódik. Jó lenne, ha minél több fiatal látná ezt az előadást, és megosztaná velünk a saját elképzeléseit a jövőt illetően, ha párbeszéd alakulhatna ki a diákok és az előadás között. Jó lenne fenntartani ezt a fajta kölcsönös kíváncsiságot és nyitottságot, ami nélkül nem nagyon érdemes „csinálni“ ezt az egészet. December közepén mutatjuk be a Reggeli dinoszauruszokkal című darabot Fekete Ádám rendezésében, aki generációjának egyik legizgalmasabb alkotója, és aki saját szövegét hozta el hozzánk, melyben banális, vicces, és melankolikus hangulatok követik egymást és az éjszakában bolyongó szereplőket.  Fontosnak tartjuk a fiatal színházi alkotók bevonását a K életébe, és büszkék vagyunk arra, hogy Ádám kimondottan a Stúdió K színészeire írta a darabot.

 

S.V.: Hogyan hatnak ezek az új impulzusok változások a közönség összetételére?

 

K.T.: Van egy szűk törzsközönségünk, a kemény mag, akik akár többször is megnéznek nálunk egy-egy előadást, jellemzően fiatalok, de van egy, a 60-as, 70-es korosztály tagjaiból álló kisebb tábor is, talán még Tamáshoz köthetően az Egyetemi Színpadról, az Orfeóról őrzött emlékeik vonzzák be őket, nem tudom, mindenestre örülünk, hogy ők is vissza- hazajárnak hozzánk. Ahogy azok a családok is, akik hétvégente jönnek. Mostanra a gyerekelőadásainkon is felnőtt egy generáció – a Rettentő görög vitéz például közelít a kétszázadik előadáshoz – de a többi gyerekelőadásunk is nagyon népszerű, ami nem csoda, hiszen rendkívül izgalmas, különleges látványvilágú, számos szakmai díjjal elismert zenés-bábos előadásokról van szó, és persze mindegyik magán viseli a Fodor Tamás–Németh Ilona kettős kézjegyét.  Bírom ezt a sokszínűséget és igényességet, ami a Stúdió K-s előadásokat jellemzi. Háttéremberként pedig jó érzés beállni ezek mögé, és ha korlátozottak is a lehetőségek, de támogatni a társulat sokszor erőn felüli munkáját. Dömötör Tamás fogalmazta meg még a Titánia próbafolyamata alatt, hogy a K egy alternatív színház Budapest egyik legjobb részén, de lehetne akár Berlinben is, és kéne belőle még vagy tíz. Nem nehezedik rá a kőszínházi struktúra nyűgje, cserébe kisebb a komfort, és hogy emiatt pont neki való. Ezt én is így gondolom és érzem: jó itt lenni. És ha minél többen gondolják így, nézők és alkotók egyaránt, akkor talán nem hiábavaló a munkánk.

 

Sifter Veronika