Hírlevél feliratkozás

Keresés

Költészet

Nagy Balázs Péter versei

Fotó: Pinczési Botond

Így lehet hát megismerni magamat, / mint szavaimat visszhangzó mitológiát

Bővebben ...
Műfordítás

Vetle Lid Larssen (f. Patat Bence): A csillagtudósok

Fotó: a szerző archívuma

És az expedíció harmadik tagja, a magyar Sajnovics? Ő vajon már a kezdeti szakaszát élte annak, ami tragikus sorsát okozta? Úgy vélem, erről megoszlanak a vélemények. Nem tudom, Ön mennyi információ birtokában van. Az a különös, hogy kedvelem Hellt: szent volt, tudós, a nagy igazság harcosa. De miért döntött úgy, hogy becsapja az egész világot?

Bővebben ...
Próza

Takács-Csomai Zsófia: Mari egy napja

Fotó: a szerző archívuma

Langymeleg, tavaszias idő fogadta, mikor kilépett az utcára, ezért úgy döntött, hogy a hosszabb úton indul el haza. Már egészen közel járt a kedvenc pékségéhez, amikor hirtelen erősen nyilallni kezdett a homloka. Érezte, hogy a szarv jelentősen megnőtt, és így már bizonyára a kendő alatt is szembetűnő.

Bővebben ...
Próza

Gyenge-Rusz Anett: Asszonyról asszonyra

Fotó: a szerző archívuma

Ahogy teltek a hetek, hónapok, kitapasztalták, mikor hullajtja Terike a holdvérét. Olyankor nem nyúltak egymáshoz. Egyszer előfordult, hogy idő előtt nekiláttak. A falu legfürgébb kecskegidája nem tudott olyat ugrani, mint Terike azon az estén.

Bővebben ...
Költészet

Karácsony Orsolya: Fészekrakás

Fotó: A szerző archívuma

Átrendezzük a semmit, / nézzük ahogy mozog

Bővebben ...
Műfordítás

Christianne Goodwin (f. Princes Beáta): Nagymamavers

Fotó: Félegyházi-Vigh Tamás

De hogy hibáztatnám őket? / Rémes ennek a versnek / az akusztikája

Bővebben ...
Próza

Kovács Adél Jenifer: Ködöt lélegzek (regényrészlet)

Fotó: a szerző archívuma

felemelem a bal lábamat, hogy kilépjek a bugyiból, megtántorodok, de nem esek el. a vizes talpamra homokos föld tapadt. mint a fogfájás, ahogy az idegen át egyenesen az állkapocsba, az egész arcba, az egész fejbe hasít, úgy villódznak előttem a képek.

Bővebben ...
Folyó/irat/mentés

Kádár Fruzsina: Pályakezdés mesterfokon – 2025 szeptember-októberi lapszemle

Montázs: SZIFONline

A-tól Z-ig irodalmi folyóiratot nem sokszor böngész végig az ember, akkor sem, ha vérbeli bölcsész. Szomorú felismerés, letagadni aligha lehet, esetleg rendszeres Írók Boltjába járással kompenzálni. Egy vers, próza, esetleg tanulmány kedvéért képes vagyok egész lapszámok megvételére, hogy aztán időhiányt meg egyéb kifogásokat mormolva nagy eséllyel többet feléjük se nézzek. Pedig jó elmerülni egy-egy szerkesztői koncepció mikrokozmoszában, tüzetesen átrágni magam a különféle tematikus blokkokon, nyomdafriss megjelenéseken, sehol máshol fel nem lelhető szakmunkákon. Le kell lassulni kicsit, hogy élvezni lehessen a papíralapú folyóiratok világát – a lapszemléhez válogatva is valahol ezt az érzést igyekeztem nyakon csípni.

Bővebben ...

Böszörményi Márton regényrészlete

Lekapcsolták a reflektorokat. A mocskos folyosók tovább várakoztak az elkerülhetetlen pusztulásra. A bagoly felrepült a korlátról, és eltűnt az éjszaka sötétjében. A patkány egy csatorna felé iramodott. Az utcák ugyanolyan kihaltak és némák voltak, mint korábban. A padon alvó szakállas férfi fogatlan szájából sárga nyál csöpögött.


Meixner Józsefné apoteózisa (részlet)

Meixner Józsefné az ágyában feküdt. Fekete blúz és fekete szoknya volt rajta, kezét összekulcsolta a mellkasán, haja szétterült a párnán, úgy festett, mint valami sötét glória. Szeme lehunyva, egyenletesen vette a levegőt, de a homlokát összeráncolta, szája lefelé görbült, mintha rettentő dühös lenne. Mozdulatlan volt, akár egy halott. A konyhában halkan zümmögött a hűtőszekrény, hallani lehetett, ahogy végigfolyik a vezetékeken a víz. Minden ablak sötét volt a házban, függönyök behúzva, redőnyök leengedve. Az utcán több tucatnyi macska lézengett. Lustán tekeregtek a kukák és lámpaoszlopok körül, padokon, ablakpárkányokon aludtak, a betonon nyújtózkodtak, kerítésekre ugrottak és közömbös tekintettel bámulták a sarló alakú holdat. Emberek nem jártak a közelben, csak a parkból hallatszott némi zaj. Kamaszok beszélgettek és ittak egy pad körül. Körbejárt az olcsó bor és kézről kézre adták a Hubertusos üveget. Görnyedeztek, tekeregtek, térdük reszketett, kapucnijuk takarásában féloldalas, elnagyolt mosoly, a szájak szegletében egy apró pont, egy pici nyálcsepp csillant, hangjuk el-elcsuklott, néha pedig feltört a röhögés. Bugyogott a jókedv, duzzadt az életerő, és ellentmondást nem tűrő magabiztosságuk páncélja mögött bizonytalanságuk sebezhető csontváza reszketett. Gyenge szél fújt a fák között, a lombok sűrűjében csalogányok énekeltek. A park túloldalán is üresek voltak az utcák, a lámpák feleslegesen világították be a kihalt tereket. A Petrovics utca negyedik emeletén még égett a villany az egyik lakásban. Két test mozgott a vékony, bíborszínű függöny mögött. Talán táncoltak, talán verekedtek. Kicsit távolabb, a kórház előtti füves rész egyik betonpadján egy férfi feküdt. Mocskos ballonkabáttal takarózott, szürke szakállába morzsák, zsíros hajába levelek ragadtak. És tovább az utcákon, a tereken, ahol már a lámpák sem világítottak, és teljessé vált a sötétség és a csend, ott állt az elhagyatott színház baljós épülete. A főbejárathoz vezető lépcső fémkorlátján egy bagoly gubbasztott, a lépcső tövében egy patkány a két hátsó lábára állt, és beleszimatolt a levegőbe. Fények gyúltak odabent. Kintről csak narancs derengést lehetett látni, mintha egy pici parázs izzana még egy nagy kupac hamuban. A folyosók falán a repedezett festékréteg alatt mállott a vakolat, az összetört, egykor bézs járólapokat szürke koszréteg borította. A plafont pókhálók takarták, a padlót emberi és állati ürülék pettyezte. A ruhatár fogasain nyakkendők lógtak, úgy néztek ki, mint megannyi funkcióját vesztett akasztófa. A nagy előadóterem bársonyborítású ajtaja résnyire volt nyitva, bentről jött a fény. A nézőtér üres volt, az üléshuzatok megtépázva, a sorok között újságpapírok, sörösüvegek és cigarettacsikkek hevertek szerteszét. A színpadot két oldalról reflektorok világították be. Középen állt a fekete kabátos férfi, széles karimájú kalapban. Kitárta karjait, mintha a keresztre feszítést imitálná. Erre egy másik férfi lépett a színpadra a kulisszák mögül. Meztelen volt, csupán ágyékát fedte kötés. Testét krétapor borította, arcán fehér maszk, amin se száj-, se szemnyílást nem vágtak. Összegörnyedt, fejét leszegte, karját összefonta maga körül, és esetlen léptekkel a színpad eleje felé indult. Aztán megjelent egy nő is, ugyanúgy fehérre mázolva. Ő is előrelépdelt, és ugyanolyan védekező testtartással állt meg ott, mint a társa. Így álltak hárman a színpadon, bal oldalon a reszkető férfi, jobbra a merev nő, középen a feketeruhás, széttárt karokkal. Hirtelen lekapcsolták a reflektorokat, egy pillanatra teljes sötétség ereszkedett a kihalt teremre. Aztán újra kigyúltak a fények, és ketten maradtak a színpadon: a nő és a férfi. Egymással szemben álltak, nagyjából tíz lépés távolságra. A férfi felemelte a kezét, integetett. A nő viszonozta az üdvözlést. A férfi lépett egyet a nő felé, aztán a nő is a férfi irányába. Addig közeledtek egymáshoz, míg össze nem ütköztek. Ekkor a nő hátraugrott. A férfi maszkos arca elé emelte a kezét, és elfordította a fejét. A nő összefonta a karjait a mellkasa előtt, idegesen toporogni kezdett. Aztán leengedte a kezét, és óvatosan megközelítette a férfit, lassú mozdulattal felé nyúlt, és megérintette a maszkját. A férfi kihúzta magát. A nő közelebb húzta magához, összeölelkeztek. Sokáig álltak így, összefonódva, mozdulatlanul. Aztán szétváltak, a nő arrébb vonult, és lefeküdt a színpadra. Hanyatt feküdt, behajlította a lábait. A férfi ugrálni kezdett. A nő felkönyökölt, intett a férfinak, aki odaszaladt hozzá. Aztán leguggolt, és megtámasztotta a nő tarkóját. A nő kapálózott és vonaglott. A férfi a mennyezet felé fordította a fejét. Aztán a nő elterült, nem mozdult. A férfi felállt, és idegesen körbesétálta a színpadot. Mikor visszaért, a nő felpattant, és átölelte őt. Ekkor egy gyerek lépett a színre. Az ő teste is fehér volt, az arcán maszk, odarohant az ölelkező párhoz, és megállt tőlük pár lépésnyire. A férfi és a nő a gyerek felé fordult. A férfi csípőre tette a kezét, a nő lehajolt, és megsimogatta a gyerek maszkját. A gyerek megérintette a nő kezét. A férfi hátat fordított nekik, előresétált, és a színpad szélére ült. Tanácstalanul állt mögötte a nő és a gyerek. A férfi felállt, elsétált a nő és a gyerek mellett, aztán hátrament, és eltűnt a színfalak mögött. A gyerek a földre rogyott, a nő pedig vigasztalni próbálta. Egy idő után megnyugodott, felállt, megfogta a nő kezét. Együtt sétáltak a színpadon. Ekkor előbújt a férfi, kezében széles pengéjű kés. Halkan a sétáló pár felé osont, aztán rávetette magát a gyerekre, leteperte a földre, és magasba emelte a kést. A nő elkapta a férfi karját, megpróbálta visszatartani. A gyerek nem ellenkezett, védtelenül terült el a férfi előtt. A nő átkarolta a férfi nyakát, a penge még mindig a feje fölött, a reflektorok fényében csillogott. A férfi keze megremegett, aztán letette a kést, lehajtotta a fejét, a teste rázkódni kezdett. A nő erősen magához szorította, és ringatni kezdte. Közben a gyerek megragadta a kést. A nő elengedte a férfit, felegyenesedett. A férfi felemelte a fejét, ekkor a gyerek a mellkasába vágta a széles pengét. A nő a maszkos arca elé kapta a kezét. A gyerek két kézzel markolta a kést, erősen lefelé rántotta, és felhasította a férfit a mellkasától a köldökéig. Sötét, sűrű vér borította be a gyereket, a férfi a tenyerében tartotta kifordult beleit. A nő térdre rogyott, fejét a földre hajtotta. A gyerek felemelkedett. A férfi imbolygott, aztán előredőlt, és hangos, gusztustalan csattanással elvágódott a vériszamos színpadon. A nő hang nélkül zokogott. A gyerek levette a maszkját. Arcán nem volt semmi egyedi vonás, egyedül a szeme világított sötéten, mint két feneketlen kút a kietlen sivatag közepén. Végigjáratta tekintetét az üres nézőtéren, aztán meghajolt. Lekapcsolták a reflektorokat. A mocskos folyosók tovább várakoztak az elkerülhetetlen pusztulásra. A bagoly felrepült a korlátról, és eltűnt az éjszaka sötétjében. A patkány egy csatorna felé iramodott. Az utcák ugyanolyan kihaltak és némák voltak, mint korábban. A padon alvó szakállas férfi fogatlan szájából sárga nyál csöpögött. Már a Petrovics utca negyedik emeletén is lekapcsolták a villanyt. A parkból eltűntek a kamaszok, egy üres borosflakont, üvegszilánkokat, néhány cigarettacsikket és egy rózsaszín hányástócsát hagytak maguk után. Néhány macska még az utcán lustálkodott, de a legtöbb már elindult vadászni. Meixner Józsefné mozdulatlanul feküdt az ágyában, egyenletesen szuszogott. De az arca felderült, homlokán kisimultak a ráncok, szája mosolyra húzódott. Egy könnycsepp bukkant elő lehunyt szemhéja alól, végigcsorgott a halántékán, majd a párnán és szétterülő hajára hullott. Úgy fénylett a sötétben, mint egy gyémánt.


Böszörményi Márton 1989-ben született Dunaújvárosban. Jelenleg Budapesten él feleségével és kisfiával.