Hírlevél feliratkozás

Keresés

Költészet

Mazula-Monoki Zsuzsanna versei

Fotó: A szerző archívuma.

azzal nyugtatjuk / magunkat hogy hajnalra / esőt mondanak

Bővebben ...
Próza

Várkonyi Sára: A tónál

Fotó: Horváth Andor Péter

És miről írtál? Hogy a tesóm… a féltesómat elrabolja egy emberkereskedő, de a delfinekkel együtt megmentjük. Az apának eszébe jut, hogy Hararében iskolába menet a sofőr egyszer ledudált egy kislányt az útról, aki a hátára kötve cipelte az iker öccseit.  

Bővebben ...
Költészet

Benyó Tamás versei

Fotó: Gajdos Attila

Miért elégszünk meg / az olcsó külcsínnel, / ha megtapasztaltuk, / milyen / szabadon / lebegni / a magzatvízben

Bővebben ...
Próza

Zsigmond Soma: Tamás álma (részlet)

Fotó:

Legyen egy hűvöskék szoba, mint dédmamánál. Fehér lepedőkbe vagyunk csavarva, arcaink – minden éjszaka után – nyomot hagynak. Vállamra fordulok, a hátad nézem. A fakó part jut eszembe, fjordok szürke foltjai, tenyered középen két tátongó sebhely. Ujjaim átfúrják a nyers húst, az erek felkiáltanak és a sirályok szétrebbennek. Aztán Jeruzsálem.

Bővebben ...
Költészet

Bodor Emese: Jan Palach nekifeszül a szélnek

Fotó: Sükösd Emese

Melyik város emlékezne szívesen / azokra, akiket falhoz állított?

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám ismét a Litmusz Műhelyben

Fotó: Bach Máté

Visszatérő vendégünk volt az adásban Nyerges Gábor Ádám költő, író, szerkesztő, akinek ezúttal nem a szokásos Litmusz-kérdéseket tettük fel, hanem egy részletet hallgathattunk meg Vasgyúrók című, megjelenés előtt álló novelláskötetéből, valamint verseket írtunk közösen a dobókockákkal.

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám - Kerber Balázs - Körtesi Márton Litmusz versei

Fotó: Litmusz Műhely

Azt hiszem, lehallgat a telefonom. / Ő koncentrál, ha kókad a figyelmem, / Neki címzik tán a promóciót is, / Már nélkülem is rákattint időnként. / Ez a bánat, ez a bánat a civilizáció.

Bővebben ...
Próza

Kocsis Gergely: Várni a váratlant (regényrészlet)

Fotó: Raffay Zsófia

Rettegve érzi, hogy egyre jobban csúszik bele ebbe az álomvilágba, hívogatja, beszippantja. Térdhajlatában ugrálni kezd egy ideg, két rángás között végtelen lassúsággal telik az idő, a levegő is ritkásabbnak tűnik, légszomj gyötri. Hangokat hall a feje fölül, ez a lehetetlen közeg nagyon felerősíti a lépések döngését, mintha valaki a fején lépkedne. Pontosan tudja, ki járkál ott fent, és azt is, hogy miért csap zajt.

Bővebben ...
Költészet

Réder Ferenc versei

Fotó: Fárizs Mihály

Négy hónapja mozdulatlan. / De a hasa / ma egy kicsit langyosabb.

Bővebben ...
Próza

Hibrid – H. P. Lovecraft: Martin Webster, a rémlényvadász

A montázs Virgil Finlay Lovecraft grafikájából, a Villa Hadriana Kentaur Mozaikjából és KingOfEvilArt 'White Polypous Thing' című grafiákájából készült. (deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Költészet

Makó Ágnes versei

Fotó: Székelyhidi Zsolt

Rajtad mi van? / Visszaírnál csak annyit, / hogy látod ezt?

Bővebben ...
Műfordítás

Peter Russell: Velence télen, Gittának Berlinben

Kollázs: SZIFONline

Édes burgonyát süt Sant’Angelo, / Skarlát rácson izzik a gesztenye.

Bővebben ...

Sebők György versei

Nemrég mászta azokat a csöveket, / darabjaikkal most másokat bánt, / nekik nincsenek falaik, melyek / közt álomra tudnak fejet hajtani, / és fájt, ahogyan gyermekkora másokon / csattant, a törések mentén tisztán / látni mindent egy emlékezésben, / mint prizmák, őrlik a sörösüvegek / az erőszakot a játszótér homokján

 

 

Sebők György 1992-ben született Debrecenben. A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán végzett klasszikus fagott és zeneelmélet szakokon. Csoportterapeuta Berettyóújfaluban és Debrecenben. Az Amúgy című online lap főszerkesztője.

 

 

A tehetséges

 

F. Sz. Andrásnak

 

Mozdonyvezető volt egy előző állomásnál,

szókimondó bírója a mindenkori labdarúgásnak,

orvosának, az altesti műtéteknek egy közeli

kórházban  – kezeit persze mindig mosta.

Fiának pár medenceparti, a legszebb ajándéka

az emlékezés volt egy ünnepre.

 

Hét év küzdelmes élete úgy múlt el,

mint egykor a háború utolsó személyvonatai,

arany csapágyak gördültek felfűzve

a naplementékre. Kovácsmester és festő-

legény volt olyankor egyszerre: arra gondolt,

mesébe illő, hogy a szorgalom és a talán

a szépség is veleszületett.

 

Ma persze tévedés lenne minden, ami volt,

a ballagás a vasúti pályán, mint házassága

legszebb napjai, pont, ahogy egy férfi és

egy nő utolsó találkozása volt. Lánya

bolondos, viszont csinos asszony, régen

szakács, ma már doktor, ami szívén,

az a száján is. Ha nyugdíjas lesz, a tisztán

tartás precíz művelője, ahogyan apja,

a tehetséges ezermester, a háború szülötte.

 

 

Csak kettőnek nem

 

Egyetlen kifogást kerestem számára

a helyi anyakönyvben, villámcsapást

vagy legalább infarktust, hogy legyen

mivel kicserélni az öngyilkosságot

mint halálának okát. Megmosdatom,

hogy a búcsúhoz elég tiszta legyen,

hiába, a törött gégét plasztikázni

én sem tudom, nincs hozzá elég

erős tintám. Csutkája csak kettőnek

nem lehet, mondogatta, amíg élt,

nőnek s férfinak akasztva. Végül lett,

amit tovább nyelni ő sem volt képes,

hurokká hízva csúszott le álla alá

s most rajtam a sor. Toll és hang

hasíthat egyedül félbe tényeket,

ez kizárólag emberi dolog. Kör,

pontok, egyenes három, a vonalak

szétválnak, ahogy végigcsorog

egyetlen, biztos mozdulatom,

nem hiányzik már a tagadás sem

a rubrika fehér űrjéből, most

csak játszom, akasztófázom. Tollam

a papíron, s érzem, a levegő fogy,

torkom egyre szűkül, hiszen

egy poszthumusz szívrohamnak

mindig ára van.

 

 

Fúzió

 

Nemrég mászta azokat a csöveket,

darabjaikkal most másokat bánt,

nekik nincsenek falaik, melyek

közt álomra tudnak fejet hajtani,

és fájt, ahogyan gyermekkora másokon

csattant, a törések mentén tisztán

látni mindent egy emlékezésben,

mint prizmák, őrlik a sörösüvegek

az erőszakot a játszótér homokján,

s képekké egyesülnek az ellentétek

a panelsors közös színpadán, míg

egymás apáivá vetülnek.

 

 

Lépésfeszültség

 

Bizonyos gondolatokat csak kis lépésekben

szabad megközelíteni. A nyomás egyik talpból

a másikba örökítődik, de ha szívtájékon

mégis nő, csak a rugalmas gerinc képes

biztonságos vezetésre.