Eleget melóztam ahhoz
- Részletek
Purosz Leonidasz a tizedik Véneki Alkotótáborról
Szabad program, ez volt a laza nap. A többiek fröccsöznek, én fröccsözöm és tudósítást írok. Közben történeteket hallok idősödő irodalmárokról, akik mindig csak annyira zaklatják a pályakezdő lányokat, hogy az még éppen letagadható legyen. Történetek, amiket ismerek – szomorkás kalandozás a #metoo határvidékein. Aztán oldódó hangulat, agymenések, pletykák, nevetés, méltatás és fúrás, őszinte monológok, rettenetes pózok – átlagos este egy írótáborban.
9.15 – Nehéz ébredés, szokás szerint utolsóként. Van meleg víz! (Kis vita az udvaron, meleg víz vagy melegvíz, nincs igazam.)
10.10 – Én kések, nem a prózaműhely. A Péterfy Gergely vezette néhány fős csapat ezúttal is a tó és a wifi megnyugtató közelségében üt tábort. Baranyai Barna anyagát csípem el. A munkamódszer itt kicsit más, mint a lírásoknál: egyszerre több idő jut egy emberre, viszont inkább általánosságban beszélnek a szövegekről, nem annyira betűről betűre haladva, mint a Lanczkor-műhelyen. Szó esik lektűr és szépirodalom kapcsolatáról, stand up-hatásról. Péterfy szerint „nevettünk, és ez már 75%-os siker”, más szerint viszont kellemetlen, hogy az elbeszélő az olvasóval együtt akar szórakozni. Kérlelhetetlen szigor.
10.41 – Elered az eső, a műhely Péterfy lakóegységébe vonul, én pedig betörök a tóbüfé fedett teraszára elküldeni a tegnapi anyagot és megnézni a Vb-összefoglalókat.
12.40 – Zöldségleves, rakott karfiol. 10/5 (A vajszívem!)
13.48 – Kocogó költőt látok a távolban. Ha jól azonosítom, Horváth Veronika az.
14.12 – Csatlakozunk mi is az edzőtáborhoz: Élő Csengével, Rékai Anettel, Gébert Judittal, Baranyai Barnával és Tinkó Mátéval színvonaltalan, de heroikus röplabdamérkőzés kezdődik az újra szakadó esőben.
15.31 – Líraműhely. Nem bírom ki, én is beszállok egy saját szöveggel, aztán begyűjtöm az elszalasztott délelőtti verseket.
16.47 – Elmegyek boltba, ami egy családi ház a buszmegálló mögött. A boltos néni megdicséri a frizurámat. (Nem jellemző.)
17.21 – Lanczkor Gábor kibújik műhelyvezető-bábjából, és immár pillangóként meghívott költő-íróként válaszol Király Farkas kérdéseire. A referenciális olvasási stratégiáról: 1. Nem jó. 2. Ne hagyjuk, hogy a szerző mondja meg, mi a megfelelő olvasási stratégia. Lanczkor jelzi, spoilerezni fog, hiszen „egymás között vagyunk, szakmabeliek”, ennek megfelelően, aki nem olvasta az Apás szülést, a végére az is nagyjából tisztában van a cselekménnyel, főleg, hogy az epilógus kerül felolvasásra. A szombathelyi középosztály világa, ahol a szeszcsempészet is csak unott keresetkiegészítés, nem élet-halál harc. (Másból viszont az lesz, de én nem spoilerezek.)
18.00 – Az, amit a magyar menzákon bolognai spagettinek hívnak. 10/5 (Nem ez a gasztronap.)
18.29 – Szundi. „Felkeltetek légyszi, ha kezdődik a Péterfy?” „Persze.”
19.07 – Természetesen nem kelt fel senki, de azért nem maradok le sokról. Kár is lenne, az eddigi talán leggördülékenyebb beszélgetés a prózaírók véneki mentoráé, akit Mechiat Zina kérdez. Izgalmas részleteket tudunk meg a Kitömött barbár keletkezési körülményeiről, hogyan találta Péterfy a témát, hogyan kutatott, és hogyan kellett elengednie a rengeteg felhalmozott tudást. „Eleget melóztam ahhoz, hogy kellően felelőtlen lehessek.” A különböző beszédmódok lehetőségeiről: „sosem születik mondaton kívüli döntés”. Szó esik még saját Velazquezünkről: az Instagramról, a bennünk élő nőről, hatalmi játszmákról. „Szomorú hallani az identitás kipukkaszthatóságát” – összegez Mechiat.
20.11 – Az irodalmi közjáték végeztével visszatérünk sportos mindennapjainkba: három lánnyal és két fiúval felálló futballcsapatunk 5-4-es csapást mér a patriarchátusra (egy lány, négy fiú). Az Aranylabda idei esélyese: Kupihár Rebeka.
21.04 – Szabad program, ez volt a laza nap. A többiek fröccsöznek, én fröccsözöm és tudósítást írok. Közben történeteket hallok idősödő irodalmárokról, akik mindig csak annyira zaklatják a pályakezdő lányokat, hogy az még éppen letagadható legyen. Történetek, amiket ismerek – szomorkás kalandozás a #metoo határvidékein. Aztán oldódó hangulat, agymenések, pletykák, nevetés, méltatás és fúrás, őszinte monológok, rettenetes pózok – átlagos este egy írótáborban. Hogy miért jók ezek? Erről bővebben a következő epizódban, holnap.
Líraműhely remix (soráthajlások, kis- és nagybetűk megerőszakolva) S10E02
Jótékonykodsz, mert az ilyesmire mindig is adtál:[1]
kétszáz dekától kétszáz kilóig bárki, aki szopni tud.[2]
Azt mondja, hogy nem fáj neki,[3]
az egy más fajta rosszullét.[4]
Oldódik a görcs –[5]
ha jól csinálod, kötődni kezdesz.[6]
Fulladásig húzod gumis nyakkendődet,[7]
a bizonytalan nyugati felelősségeket.[8]
Ugyanazok a cukorpapírok zörögnek
színházban, templomban –[9]
ezt tanultam tőled.[10]
Etesd a lovakat:[11]
nem elég hosszú semmilyen út.[12]
[1] Horváth Imre Olivér: Prózai dolgok
[2] Kupihár Rebeka: évabatyu
[3] Papp Gréta: nagyi vár
[4] Soós Brigitta: la fiesta
[5] Kiss-Batta Rozália: Vállszinusz
[6] Sebestyén Ádám: Sárkányetető
[7] Kiss Dávid: Szöul
[8] Gotha Róbert Milán: Zendesk
[9] Szabó Gergely: Csápok
[10] Élő Csenge Enikő: a távolodás fizikája
[11] Schneider Éva: József
[12] Sebők György: Elindul