Hírlevél feliratkozás

Keresés

Műfordítás

Andrei Dósa (f. Horváth Benji): Sok erő és egy csipetnyi gyöngédség

Fotó: Veronica Ștefăneț

Igyekszem a lehető legokésabban hozzáállni a nőkhöz, még ha nagyrészt nőgyűlölő és szexista klisék sorozatába csúszik is bele az agyam. Mindenféle disznó vicceken nőttem fel, amelyeknek a főszereplői Móricka és Bulă voltak. Gyakran éreztem kísértést, hogy mint a viccben Bulă, azt mondjam a barátnőimnek, tetszik, ahogy gondolkodsz.

Bővebben ...
Költészet

Holczer Dávid versei

Fotó: Szántó Bence Attila

Isten tudja mire képes / egy ember seprűvel a kezében

Bővebben ...
Próza

Baqais Dávid: nem lenne boldogabb

Fotó: James Herbert

és akkor se lenne boldogabb, ha aztán öt vesztes pályázat után elkezdene egy kocsmában pultozni, hogy leplezze az ismerősei előtt az örökölt transzgenerációs vagyonát, ami miatt folyamatos bűntudatot érez, de akkor se, ha megtudná, hogy a barátjának háromszor annyi van a takarékszámláján, mint neki, és ő még bűntudatot sem érez

Bővebben ...
Próza

Szeifert Natália: Kopognak

Fotó: a szerző archívuma

részlet a Hóember a Naprendszerben című regényből

Bővebben ...
Költészet

Zsigmond Soma versei

Fotó: Pénzes Johanna

Lépteid alatt felnyög a parketta, ablakot nyitsz, / a levegő idegen csípése nem ébreszt fel.

Bővebben ...
Költészet

Kollár Árpád versei

Fotó: Keller Ami

az almahéjon azt a pici, barna a foltot

Bővebben ...
Próza

Murányi Zita: Halálfélelem

Fotó: a szerző archívuma

A férfiaktól is ösztönösen tartok, képtelen vagyok nem hidegen viszonozni az érintést, ujjaimat egyedül a pusztulás mozgatja, amihez érek, tönkremegy, atomjaira hullik.

Bővebben ...
Próza

Lázár Bence András: Saldanha. Lisszabon. Kacsakagyló.

Fotó: a szerző archívuma

Azt mondják, Lisszabonban, a fehér városban, egészen máshogy megy le a nap. Legalábbis a portugálok ezt hiszik, és azon a csütörtöki délelőttön egy bizonyos Weisz Máté és egy bizonyos Perr Rebeka is ezt hitte.

Bővebben ...
Költészet

Benkő Imola Orsolya versei

Fotó: Szerdahelyi Mátyás

helyzet van a 10. C osztályban a kolléga / túl fiatal

Bővebben ...
Költészet

Saád Anna versei

Fotó: Sárközi Bence

de bennem ragadnak tanításaid / amik szerint élnem kéne

Bővebben ...
Költészet

Vincze Szabolcs versei

Fotó: Pavlovits Gitta

A Braille-írás panaszkodik / a hozzád érő kezekről

Bővebben ...
Próza

Takács Nándor: Misina

Fotó: Takács-Csomai Zsófia

Kezdetben volt az eszem. Először csak álmok laktak benne. Később jöttek a szavak, végül belefért a sötétség riasztó csöndje is.

Bővebben ...

A nullás évek titkos élete

Halas Pista volt, mert a rendes nevét senki nem tudta. A bevásárlóközpontok zárt terébe jutva az ott dolgozók külön világba kerülnek, lemerülnek a neonfény és hipószagú szervizfolyosók légterébe, mintha keresztelővízbe – és új nevet kapnak. Aszerint, amit árulnak. Így nyüzsögnek a Sajtos Ildik, Kodakos Évák, Sparos Józsik a központok beláthatatlan, külső tekintetektől elzárt, láthatatlan folyosórendszerein. Valódi jelenlétük távol esik az eladóterektől, szervizfolyosókra korlátozódik.

– Régebben törökméz volt, ma meg már nem is tudom, mi van – mondta Halas Pista, valamikor a kétezres évek legelején, némi csendes, másnapos, mélybenéző mélázás után a bevásárlóközpont mínuszegyes szintjének derengő neonfényeiben, magasan Víziváros felett, a Rózsadombon.

 Pultjában katonásan sorakoztak a deluxe halak, friss, modern fény szórta meg őket. Tekintetében mégis kilencvenes évekbeli pultos-fásultság, feje felett falra szerelt csuklón doboztévében ment a focimeccs, alatta esetlen, hímzett falvédő, sablonos szöveggel. Egyik kezében hosszan elakadva acélos fényű, ezernyi élezéstől felére fogyott-kopott pikkelyező kés meredt, a másikban pedig egy ezüstösen csillogó haltest lógott kibelezve, halott tekintete feketén villogott, mint egy néma szemrehányás.

– Ezek az évezredfordulók csak úgy jönnek-mennek – tette még hozzá, majd sikálni kezdte a halat, és Botrány! felkiáltással fejezte ki tetszését a boltja előtt elhaladó jónők seggét nézve leplezetlen jókedvvel, miközben két évezred ütközött össze a folyosókanyarban csörömpölve.

Halas Pista volt, mert a rendes nevét senki nem tudta. A bevásárlóközpontok zárt terébe jutva az ott dolgozók külön világba kerülnek, lemerülnek a neonfény és hipószagú szervizfolyosók légterébe, mintha keresztelővízbe – és új nevet kapnak.

Aszerint, amit árulnak.

Így nyüzsögnek a Sajtos Ildik, Kodakos Évák, Sparos Józsik a központok beláthatatlan, külső tekintetektől elzárt, láthatatlan folyosórendszerein. Valódi jelenlétük távol esik az eladóterektől, szervizfolyosókra korlátozódik és jelszavakkal nyíló titkos ajtókra. Kártyákkal, kulccsal működő teherliftekre, ahol fáradt patikusok hófehérben szívják a cigarettákat, jól öltözött pincérek magukba rogyva gyűjtenek erőt a következő ötasztalnyi seggfej kiszolgálásához.

Ezeken a szervizfolyosókon lassabban telik az idő. Hátterük örök túlvilági-kék neonfény, alapzajuk a gépházak és szellőzők folyamatos zizegése, zúgása, a liftek érkezése és távozása, ajtócsapódásaik. Rosszul parkoló autók rendszámait, elhagyott gyerekek nevét harsogó hangosbemondók, pénzbedobós zenélő-mozgó kisautók beszűrődő zaja. Az örök rezonancia és harsogás világának hangtompított menedékhelyei ezek a titkos folyosók, ahol azzal a tudattal engedik ki vállaikból a komornyikpózt és arcizmaikból a mosolyt az eladók, hogy úgysem látja rajtuk senki. Olyanok, mint egy-egy szomorú bohóc a takarásban, akit éppen most hagyott el a felesége és vette el a lakáskulcsát, de a hoppmester hívására kifújja egy szuszra a torokgombócot a nyelve alól, elnyomja a büdös csikket a tartórúdon, és kicsámpázik egy dudát nyomogatva a cukorsokktól bepörgött, idegesítő kölykök elé.

Mikor végzett, Halas Pista elégedetten gyújtott cigarettára a pultban, senki nem kapta fel rá a tekintetét, senki nem szólt rá, pedig a központ új volt és csillogott-villogott sterilen, ahogy egy frissen átadott műtőterem. Vele szemközt, a folyosóra kitett kukák tetején hamutál, mindenki kényelmesen dohányzott, volt, aki a saját boltja területén. Mindez a világ legtermészetesebb dolga volt, hiszen 2001-et írtunk és a dohányzás valahogy hozzátartozott a mindennapokhoz. Még sehol nem voltak a rendeletek, amik kiszorították a dohányosokat előbb az emelet egy pontjára, majd az ajtó elé, végül a hátsó kertbe. Mikor az emelet végébe szorult, Halas Pista ingerülten figyelte, kezében a növekvő parázzsal égő cigarettával várakozva, a gondosan, lassú mozdulatokkal hamutálat ürítő takarító nénit, majd udvariasságát félretéve, azért persze halkan, indulat nélkül kérdezett rá, hogy – Sokáig tetszik még guberálni?

Dohányoztak még a folyosókon, zárás után a liftekben, a buszmegállókban várva a ritkás 11-est, hogy lefusson a Rózsadombról Vízivárosba. A régi négyes-hatoson is már-már kelletlenül nyomta el a cigarettát az ember a Margit körúton, amit a helyiek gyakran még Mártírok útjának hívtak, ahogy azt jelezte is sok helyen a fent felejtett, kádáriasan kopottas utcatábla.

A Bem moziba, Víziváros tiszteletbeli kitüremkedésébe érve még szügyig gázolt az ember a lomha, fojtó füstben munka után. Nyugodtan süppedt bele a gomolygó dohánytól tüdőmeleg térben a szabadon maradt, puha plüssülésekbe, nem gondolt a másnapi dohányszagra, hiszen másnap mindenkinek dohányszagú volt úgyis mindene.

Egy sarokkal odébb, Viki néninél a Calgaryben is templomi áhítatban zsúfolódtak össze a régiségkereskedésből ott ragadt antikvitások, ócskaságok, szedett-vedett izék és goblen-Jézusok között a csendesen világmegváltó, doboznyi dohányt elégető éjszakázásra készülők.

A Calgaryben, a régiségkereskedésből kocsmává vadult ékszerdobozban volt a legjobb randizni a kétezres években. Erdélyi szőtteseken szorult össze kiszemeltjével az ember a rádiótlan, zenétlen, töröklámpás, tompa fényben. Félhomályból néztek le a falakról a követő-tekintetű, sötéthátterű réghalottember-portrék. Antik vitrinekből néztek vissza fekete-fehéren mindenféle ifjak, ahogy a Holt költők társaságának nyitójelenetében, szinte sikítva üzenve azt, hogy szakajtsd a rózsa bimbaját, élvezd, amit a perc ad. Ember volt a talpán, aki talpon tudott maradni.

Egy szervizfolyosó rémlik fel a nullás évek végéről. Egy pincér guggolt a szürke betonon. Hátsója a sarkain, könyöke a térdein, feje előrebukva, ujjai között cigaretta égett, szeme lehunyva, mint aki visszafelé számol lassan, nagyon lassan, mielőtt megöl valakit. Egy másik pincér érkezett hozzá a folyosón, aggódó tekintettel, még futtában vetette oda a kérdést.

– Hogy segítsek, mit szeretnél?

Kis csend, kis további visszaszámolás következett.

A magába roskadva guggoló pincér kivárt, beleszívott a cigarettájába, tekintetéből közben lesiklott az indulat a szervizfolyosó betonjába.

Lassan, lemondón fújta ki a füstöt.

– Egy új testet, egy új lelket, egy új életet – mondta, majd, mint aki maga sem gondolta komolyan, nyolcméteres pöcköléssel röppentette el a még égő csikket a steril szervizfolyosón, a nullás években, valamikor.

 

Kálmán Gábor 1982-ben született Érsekújváron. Bródy Sándor-díjas író. Legutóbbi kötete Janega Kornél szép élete címmel a Kalligram Kiadónál látott napvilágot 2018-ban.