Hírlevél feliratkozás

Keresés

Próza

Hibrid – H. P. Lovecraft: Martin Webster, a rémlényvadász

A montázs Virgil Finlay Lovecraft grafikájából, a Villa Hadriana Kentaur Mozaikjából és KingOfEvilArt 'White Polypous Thing' című grafiákájából készült. (deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Költészet

Makó Ágnes versei

Fotó: Székelyhidi Zsolt

Rajtad mi van? / Visszaírnál csak annyit, / hogy látod ezt?

Bővebben ...
Műfordítás

Peter Russell: Velence télen, Gittának Berlinben

Kollázs: SZIFONline

Édes burgonyát süt Sant’Angelo, / Skarlát rácson izzik a gesztenye.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – Tandori Dezső: Miért van inkább a Semmi, mint a majom?

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Próza

Takács Nándor: A tetem

Fotó: Takács-Csomai Zsófia

Bezártam az ajtót, és visszamentem Jánoshoz. A borzot már kitette a földre. Ásni kezdtem. Nehezen adta magát az agyagos talaj. Olykor egy-két gyökeret is el kellett vágnom, de azért rövidesen elkészült a verem. János a talpával belökte a tetemet a gödörbe, aztán elkérte az ásót.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – François Villon: A rossz pénz balladája

Montázs: Petit Palais, musée des Beaux-arts de la Ville de Paris, 'White Polypous Thing' by deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”[1]

Bővebben ...
Próza

Kovács Eleonóra: Fényerősség

Fotó: Váradi Sándor

Honnan érkezik a fény, amit érzékel a szemem, és látom azokat a faágakat is, amelyek a legmagasabban helyezkednek el, noha nem világít a hold, a zseblámpa, a villanykörte? Egyelőre nem tudom a választ. Éles kürtszó hallatszik. Távoli hangszóróból árad. Jelzi, hogy most ér véget a scsavija. A kutyák már nem figyelnek az éles hangra. Amikor először hallották, zavarta őket a magas hangsáv. Lehet, hogy egy vadászgép repült valahol, ezért hirdettek scsaviját.

Bővebben ...
Költészet

Závada Péter: Világos körülmények

Fotó: Máté Péter / Jelenkor

Kezünk közt eltévedt túrázók / utolsó életjelei egy térképen, melyet nem mi rajzoltunk, de rátaláltunk, / és most utólag felelősséggel tartozunk értük. 

Bővebben ...
Próza

Zsigmond Soma: Lars (részlet)

Fotó:

Az utóbbi időben leginkább egyedül megyek az erdőbe. De csak ősszel és télen. Tudniillik allergiás vagyok minden gazra. Tavasszal egyenesen gyűlölöm a természetet. Nem azért, mert tüsszentenem kell és bedugul az orrom, hanem azért, mert ilyenkor nem mehetek. Télen meztelenek a fák. Önmagukkal azonosak, nem takarja ki őket semmi.

Bővebben ...
Költészet

Kabdebon János versei

Fotó: A szerző archívuma.

Vágd ki a nyelvem, / Roppantsd pozdorja gerincem, / Hadd legyek lárva

Bővebben ...
Próza

Takács Nándor: Az ünnepek után

Fotó: Takács-Csomai Zsófia

Az úrnők és urak kocsikról szemlélték a fennforgást, a sunyi zsebtolvaj pedig épp egy gondolataiba merülő férfi nyomába eredt. A kép jobb alsó sarkában egy hosszú bajszú, fekete ruhás rendőr szemlézte a terepet… Akárhányszor beszélt róla, János minden alkalommal ugyanazokat a szereplőket nevezte meg kedvenceiként, és hosszan méltatta a festő kompozíciós technikáját.

Bővebben ...
Költészet

Szabolcsi Alexander versei

Fotó: Konkol Máté

A versbe bele kell halni, vagy mintha / ezt érezném, ezt tanultam volna valakitől, / férfiak négyszemközti beszéde, / hogy a vers egy csapóajtó, hátsóablak / amin ki és bemászni lehet csupán

Bővebben ...
Fotó: Ulf Andersen / Getty Images Hungary

Máskülönben a demagógok fognak győzni

Szomorú helyett én inkább azt mondanám, hogy van valami ijesztő a bohócokban. És már jóval Stephen King előtt is volt. Érzek valamifajta különös rokonságot az udvari bolondok és ördögök világa között. Nem véletlen, hogy előbbieknek a sapkája is a szarvakat idézi. Állatok szarvait, az ördögét, ami részben maga is állati. A szomorú bohóc elképzelését sosem szerettem igazán, az ijesztőét annál inkább. Daniel Kehlmannt Lakner Dávid kérdezte.

 

Új regényével, a Tyll-lel érkezett a Könyvfesztiválra a sikeres német-osztrák író, Daniel Kehlmann. Az Én és Kaminski, illetve A világ fölmérése című regényeiről ismert szerző ezúttal a harmincéves háború idejéig megy vissza, hogy egy udvari bolond segítségével beszéljen napjainkról (is). Az íróval A Gyűrűk Uráról, a magyar kormányhirdetésekről és Esterházy Péterről is beszéltünk.

Lakner Dávid: Fordítója, Fodor Zsuzsa szerint, ha valahová, hát leginkább a „bildungsbürgerlich” elbeszélők közé sorolható. Egyetért ezzel?

Daniel Kehlmann: Ezen a jelzőn még nem gondolkoztam el, hirtelen nem is tudnám pontosan definiálni. Könyvek között nőttem fel, szóval, ha így érti, természetesen igaza van.

L. D.: Milyen könyvek vették körül?

D. K.: Főleg amerikai irodalom és egynémely francia kötet is, leginkább klasszikusok. A nagyapám gyűjtötte a romantikus irodalmat, ebből is sokat tudtam töltekezni. Olyanok műveiből, mint Novalis vagy Hölderlin, de természetesen a próza sem maradt ki.

L. D.: Mi volt az első regény, ami igazán megragadta a figyelmét?

D. K.: Gyerekként rengeteg fantasy-t olvastam, a műfaj minden területéről akadtak kedvenceim. Már kicsi koromban ismertem Wolfgang Hohlbeintől Michael Endéig, akit csak lehetett. Hogy mi volt az első könyv, ami már idősebbként megragadta a figyelmem? Nehezen tudnám már megmondani. Talán – bár sokan nem is sorolnák a felnőttirodalomba, pedig ott a helye – A Gyűrűk Ura. Ez volt az első nagyobb regény, amit elolvastam. Valódi irodalmi mestermű.

L. D.: Tervezte azt is esetleg, hogy gyarapítani fogja a fantasy-irodalmat?

D. K.: Nem, erre sosem gondoltam. A Gyűrűk Ura után már nem is nagyon olvastam fantasy-t. Úgy éreztem, ez annyira jó, hogy már nem lehet felülmúlni, és minden, ami születik, már csak J. R. R. Tolkien művének a másolata. Érdemes viszont megemlítenem még a Trónok harcát is, aminek csak az első részéig jutottam eddig, de legalább olyan fontosnak érzem, mint A Gyűrűk Urát.

L. D.: Nézi a sorozatot is?

D. K.: Igen, és a forgatókönyv itt is megérdemli a dicséretet, bár egyre inkább úgy érzem, a tévés változat sokkal kevésbé jó a regénybelinél. Az utolsó évadról ez különösen elmondható. Kezd túlontúl konvencionálissá válni az egész. Itt is látszik, a Trónok harca színvonala mennyire függ George R. R. Martin hihetetlen történetírói tehetségétől.

L. D.: Regényének, az Én és Kaminskinak is elkészült a filmváltozata néhány évvel ezelőtt. Rosszabbul sikerült a könyvnél az is?

D. K.: Ellenkezőleg, néhány ponton még jobb is lett. Tényleg szerettem Wolfgang Becker filmjét. Csodálatosan mutatta meg mozgóképen Manuel Kaminski festményeit, és az utazásának történetét. A sztorinak számos olyan eleme volt, amelyek filmen tudtak igazán érvényesülni. A végén még egy Kaminski-kiállítás is létrejött Berlinben, ami teljesen a filmen alapult, mégis egy roppant valóságos tárlat képét tükrözte.

L. D.: Érzett bármilyen hasonlóságot ön és a regény ambiciózus művészetkritikusa, Sebastian Zöllner között?

D. K.: Hasonlóságokat tudatosan nem igazán volt célom a karakterbe írni, inkább a rossz újságírás szatíráját akartam vele megrajzolni. Méghozzá elég agresszíven. És megmutatni a különös kapcsolatot, ami egy élő művészt fűzhet az életrajzírójához. Hiszen egyrészt megtiszteltetés lehet az egész, másrészt teljesen horrorszerű, hogy jön egy másik személy, és végigkutatja az életedet.

L. D.: Ha új regényét, a Tyllt filmesítené meg valaki, ön kit látna szívesen a rendezői székben?

D. K.: Úgy néz ki, valóban lesz film, de erről nem mondhatok semmi közelebbit. Az álomrendező egyébként Alejandro González Iñárritu lenne, neki minden filmje kész mestermű.

L. D.: Esetleg Guillermo del Toro?

D. K.: Egy másik mexikói? Abszolút, nagyszerű lenne ő is! Rá bízhatnánk az ijesztőbb részeket.

L. D.: Melyik regényét javasolná egyébként egy olyan olvasó számára, aki még csak ismerkedik a Kehlmann-életművel?

D. K.: Jelenleg ez a Tyll lenne, ugyanis ezidáig ezt tartom a legjobb könyvemnek.

L. D.: A regény a harmincéves háború alatt Európát járó tréfacsinálót, Tyll Ullenspiegelt mutatja be, aki udvari bolondként eljut a Téli király palotájába is. Mi volt az elsődleges célja, amikor belekezdett a történet megírásába?

D. K.: Szerettem volna a harmincéves háború időszakáról írni. És egy olyan szereplőt venni ehhez alapul, aki nem marad meg a saját szűkebb pátriájában, hanem járja a vidékeket, és a legkülönbözőbb emberekkel ismerkedik össze ezalatt. Egy előadóművész erre tökéletes volt: egyik pillanatban még egy parasztnak mutatja be tudományát, nem sokkal később viszont már igazi előkelőségek közelében mozog. Így rajta keresztül tudtam megmutatni az olvasónak a 17. század első felének világát.

L. D.: Létezik az elképzelés, miszerint a bohócok, udvari bolondok valójában az egyik legszomorúbb emberek a világon, a folyamatos komédia pedig leginkább csak maszk. Ehhez hogyan viszonyult?

D. K.: Szomorú helyett én inkább azt mondanám, hogy van valami ijesztő a bohócokban. És már jóval Stephen King előtt is volt. Érzek valamifajta különös rokonságot az udvari bolondok és ördögök világa között. Nem véletlen, hogy előbbieknek a sapkája is a szarvakat idézi. Állatok szarvait, az ördögét, ami részben maga is állati. A szomorú bohóc elképzelését sosem szerettem igazán, az ijesztőét annál inkább.

L. D.: Említette korábban, hogy a Tyll története kézenfekvő lehet egy ennyire dühös, kaotikus korban, mint amilyen a miénk. Mitől az?

D. K.: Közös pont, hogy egy újfajta médium ütötte fel a fejét, ami zavart is képes okozni. Egykor a nyomtatott média volt ez, ma pedig az álhírgyárak terjesztik a propagandát, befolyásolva választásokat. Donald Trump esetében jól láthattuk ezt. Az emberek már nem tudják, mit higgyenek el, miközben szinte bármit hajlamosak elfogadni valóságnak, amit a Facebookon látnak.

L. D.: A propaganda viszont a jelek szerint működik. Az a párt, amelyik teleplakátolta Magyarországot az érkező menekülttömegekkel, nemrég megnyerte a választást.

D. K.: Valóban, volt is szerencsém látni ezeket a plakátokat. Magyarország helyzete nagyon speciális, hiszen ahogy hallom, a valódi újságírás itt tényleg visszaszorulóban van. Az Egyesült Államokkal szemben ez a nagy különbség. Donald Trump ismételgetheti, hogy fake news, sokan hihetnek is neki, de a Washington Post és New York Times ettől még a leghitelesebb médiumokként maradhatnak meg. És nem is zárják be őket egyik napról a másikra. Még mindig lehet választani a valóságot a propaganda helyett. Persze, az Én és Kaminskit a rossz újságírásról írtam, de az elmúlt évek történéseihez hasonlóan ez éppúgy mutatta, mekkora szükség van valódi újságírásra. Speciális helyzetet teremt, hogy Orbán Viktor meg tudja nehezíteni az újságírók dolgát.

L. D.: Ennek kapcsán beszédes lehet, hogy ezt az interjút még a Magyar Nemzet újságírójaként kezdtem egyeztetni, a lap viszont nyolcvan év után egy hete bezárt.

D. K.: Hallottam róla, nagyon ijesztő történet. Ha mindent bezárnak, az embereknek már tényleg csak az marad, hogy olvassák a hirdetőoszlopokat. A probléma, hogy ez egy kis ország, míg az Egyesült Államokban mindig lesznek elegen, hogy a New York Times túléljen. A demokráciának elég erősnek kell lennie ahhoz, hogy el tudja tartani a valódi újságírást, máskülönben a demagógok fognak győzni.

L. D.: A Könyvfesztivál díszvendégeként érkezett Budapestre. Hogyan látja a magyar irodalom helyzetét, vannak, akik sokat jelentenek önnek?

D. K.: Csodálatos magyar írókat ismerek. A legjobbak közül ketten is két évvel ezelőtt mentek el: Esterházy Péter és Kertész Imre művészetét is nagyra becsültem. Ma is hiányzik Esterházy, aki nemcsak fantasztikus író, de nagyszerű barát is volt. Amerikai ismerőseimet gyakran ugrattam azzal: nézzék meg Magyarországot, mennyivel több kiváló kortárs írójuk van, mint nekik. A fiatalabbakat is nem győzöm dicsérni, például Dragomán Györgyöt, akinek Máglya című regényét szinte le sem tudtam tenni. Generációm egyik legjobb írója ő.

Lakner Dávid (1990, Veszprém) a Magyar Hang kulturális újságírója, korábban a Mandiner (2012‒13), a VS.hu (2013‒15) és a Magyar Nemzet (2015‒18) munkatársa. Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán (ELTE BTK) tanult magyar alap-, majd irodalomtudomány mesterszakon.