Hírlevél feliratkozás

Keresés

Próza

Zsigmond Soma: Tamás álma (részlet)

Fotó:

Legyen egy hűvöskék szoba, mint dédmamánál. Fehér lepedőkbe vagyunk csavarva, arcaink – minden éjszaka után – nyomot hagynak. Vállamra fordulok, a hátad nézem. A fakó part jut eszembe, fjordok szürke foltjai, tenyered középen két tátongó sebhely. Ujjaim átfúrják a nyers húst, az erek felkiáltanak és a sirályok szétrebbennek. Aztán Jeruzsálem.

Bővebben ...
Költészet

Bodor Emese: Jan Palach nekifeszül a szélnek

Fotó: Sükösd Emese

Melyik város emlékezne szívesen / azokra, akiket falhoz állított?

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám ismét a Litmusz Műhelyben

Fotó: Bach Máté

Visszatérő vendégünk volt az adásban Nyerges Gábor Ádám költő, író, szerkesztő, akinek ezúttal nem a szokásos Litmusz-kérdéseket tettük fel, hanem egy részletet hallgathattunk meg Vasgyúrók című, megjelenés előtt álló novelláskötetéből, valamint verseket írtunk közösen a dobókockákkal.

Bővebben ...
Litmusz Műhely

Nyerges Gábor Ádám - Kerber Balázs - Körtesi Márton Litmusz versei

Fotó: Litmusz Műhely

Azt hiszem, lehallgat a telefonom. / Ő koncentrál, ha kókad a figyelmem, / Neki címzik tán a promóciót is, / Már nélkülem is rákattint időnként. / Ez a bánat, ez a bánat a civilizáció.

Bővebben ...
Próza

Kocsis Gergely: Várni a váratlant (regényrészlet)

Fotó: Raffay Zsófia

Rettegve érzi, hogy egyre jobban csúszik bele ebbe az álomvilágba, hívogatja, beszippantja. Térdhajlatában ugrálni kezd egy ideg, két rángás között végtelen lassúsággal telik az idő, a levegő is ritkásabbnak tűnik, légszomj gyötri. Hangokat hall a feje fölül, ez a lehetetlen közeg nagyon felerősíti a lépések döngését, mintha valaki a fején lépkedne. Pontosan tudja, ki járkál ott fent, és azt is, hogy miért csap zajt.

Bővebben ...
Költészet

Réder Ferenc versei

Fotó: Fárizs Mihály

Négy hónapja mozdulatlan. / De a hasa / ma egy kicsit langyosabb.

Bővebben ...
Próza

Hibrid – H. P. Lovecraft: Martin Webster, a rémlényvadász

A montázs Virgil Finlay Lovecraft grafikájából, a Villa Hadriana Kentaur Mozaikjából és KingOfEvilArt 'White Polypous Thing' című grafiákájából készült. (deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Költészet

Makó Ágnes versei

Fotó: Székelyhidi Zsolt

Rajtad mi van? / Visszaírnál csak annyit, / hogy látod ezt?

Bővebben ...
Műfordítás

Peter Russell: Velence télen, Gittának Berlinben

Kollázs: SZIFONline

Édes burgonyát süt Sant’Angelo, / Skarlát rácson izzik a gesztenye.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – Tandori Dezső: Miért van inkább a Semmi, mint a majom? (Nemes Z. Márió)

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”

Bővebben ...
Próza

Takács Nándor: A tetem

Fotó: Takács-Csomai Zsófia

Bezártam az ajtót, és visszamentem Jánoshoz. A borzot már kitette a földre. Ásni kezdtem. Nehezen adta magát az agyagos talaj. Olykor egy-két gyökeret is el kellett vágnom, de azért rövidesen elkészült a verem. János a talpával belökte a tetemet a gödörbe, aztán elkérte az ásót.

Bővebben ...
Költészet

Hibrid – François Villon: A rossz pénz balladája (Kiss Lóránt)

Montázs: Petit Palais, musée des Beaux-arts de la Ville de Paris, 'White Polypous Thing' by deviantart.com/KingOfEvilArt; life_art_n_death

„Két különböző csoporthoz tartozó élőlény kereszteződéséből vagy keresztezésével létrejött, mindkét szülő genetikai tulajdonságát hordozó utód és ezeknek utódai.”[1]

Bővebben ...
Fotó: Kökény

Stermeczky Zsolt Gábor a Litmusz Műhelyben

A Litmusz Műhely vendége volt Stermeczky Zsolt Gábor, aki szerint az irodalom per definíció minden, ami le van írva, legyen az graffiti egy újpesti bolt falán vagy latin nyelvlecke a názáreti sikátorban. A saját életében ennél persze több: játék és önterápia.

Felmerültek a versmarketing és a közéleti költészet kérdéskörei is, de rövidesen a Kispál és a Borz hagyatékába csatornáztuk át a beszélgetést: hogy miért mindenki a példaképeit majmolja, miközben az újszerűség adja az értéket, és hogy mit lehet onnantól tenni, hogy a Kispál már feltalálta egyszer a magyar altert.

Beszéltünk Zsolt első verseskötetéről, amely 2018-ban jelent meg Tévedések tárgya címmel. Kitárgyaltuk az alanyi és alanyias költészet, a terápiás költészet, és az úgynevezett generációs hang átfedéseit, és megvitattuk azt is, hogy miként illeszkedik ebbe a koordináta-rendszerbe a második ciklus női megszólalója.

Szó esett az érvényesülésről és a visszhangról is: a tudatos építkezés a közösségi médián a szerzői profil kialakításában, és ahogy Zsolt ezt műveli. Ezzel kapcsolatban felhoztuk az Instagramon folytatott sorozatait, többek között a nézelődési gyakorlatokat, amellyel kapcsolatban további terveket is gondoz.

Mesélt aztán arról, hogy hogyan dolgozott együtt a Keleti István Művészeti Iskola diákjaival egy közös darabon, majd rátértünk arra, hogy mit ajánl olvasni és mit nem. Először is Láng Orsolya új verseskötetét ajánlja, amely Személyes okok címmel nemrég jelent meg, a világirodalomból pedig Olga Tokarczuk Nyughatatlanok című regényét hozta fel. Ellenben szerinte a közéleti költészet már kiélte magát, és ideje továbblépni.

Ezek után felolvasta Eladtam a szerelmesversem című versét, végül kidobtuk az ihletgenerátor dobókockáit, és megírtuk közösen a Pucér reformok című darabot, melynek előadásával Zsolt megidézte Latinovits Zoltán szellemét is, méltón zárva a beszélgetést.

Litmusz Műhely · Stermeczky Zsolt Gábor

A Litmusz Műhely egy podcast arról, hogy az irodalom ki-kicsodának a micsodája. Kerber Balázs és Körtesi Márton 2016 óta adásról adásra felteszik ugyanazokat a kérdéseket: hogy mi is az irodalom, mit érdemes olvasni, és mit nem, majd pedig felolvasásra, aztán egy ihletgenerátor segítségével közös versírásra invitálják a vendégüket.