Hírlevél feliratkozás

Keresés

Költészet

Veszprémi Szilveszter versei

Fotó: Kiss Ferenc Mátyás

mert nélküle omlatag a falu, / nappal csak a távolságot érzem, / szívem életnyi nehezét.

Bővebben ...
Próza

Tóth-Bertók Eszter: A lakáskulcs

Fotó: Csoboth Edina

Végül arra jut, hogy otthon hagyta. Talán be sem zárta az ajtót. Még sohasem fordult elő velem ilyen, szabadkozik, a nő, úgy tűnik, hisz neki, azt mondja, nagyon sajnálom, ő meg arra gondol, hogy tényleg, még sohasem fordult elő vele ilyen. Hazudik. 

Bővebben ...
Költészet

Murányi Zita gyerekversei

Fotó: A szerző archívuma

Amikor anyu teherbe esett, megijedtem. / Egy narancs növekedett a hasában, először

Bővebben ...
Próza

Takács Nándor: A fehér út

Fotó: Takács-Csomai Zsófia

Olykor hollók rövid párbeszéde hallatszott a magasból – kvarara, kvakk-kvakk – aztán ismét csend borult a vidékre. Egyszer egy szarvasbika ugrott át előttünk az úton, csaknem megbotlott a mély árokban. Az előttünk járó férfi is hátrafordult a neszre, majd a bika eltűnt a sűrűben, ő pedig letért az útról és belépett a fák közé.

Bővebben ...
Költészet

Borsik Miklós versei

Fotó: A szerző archívuma

Ezután érkezik Sirokai Mátyás, / aki javasolja, hogy vigyázzak, / már megint a város a vers allegóriája.

Bővebben ...
Próza

Szilveszter Andrea: Beavatás

Fotó: Szilveszter József-Szabolcs

Nagyon tetszett egy fiú. Egy teadélutánon végre a közelébe férkőztem, azzal a tipikus odaadó és kedves vagyok módszerrel, amit aztán a későbbiekben is gyakran alkalmaztam. A tombolán nyert süteményem adtam neki, mert ő nagyon csalódott volt, hogy a tíz tombolájából egyet sem húztak ki. Átadtam a csokis sütit, ő megköszönte és még futtában megkérdezte, hogy miért ilyen kövér a lábad? 

Bővebben ...
Költészet

Rieder Anna Róza versei

Fotó: Kőszegi Nándor

milyen kínos volna, ha a mentőben / ezt kéne rólam lerángatni és feltárulna / igénytelen vagyok

Bővebben ...
Próza

Vecsei Márton: Akkor a tél

Fotó: Nemes Eszter

Szóval mi itt vagyunk, de nincs kire főzni, nincs ki után takarítani. Nincs munka! Nem maradhattunk tétlenül! Ha nincs tétje annak, hogy itt vagyunk, az nem jó senkinek sem, már morálisan. A munkáért kapunk fizetést, a fizetésért szabadságot. Munka nélkül honnan tudnánk, hogy mikor van szünetünk? Kellett valami munka, ami azáltal válik munkává, hogy addig, amíg nincs munka, ezt csináljuk. Napi nyolc órában. Nem valódi, persze. Műmunka. Mű téttel.

Bővebben ...
Költészet

Góz Adrienn versei

Fotó: A szerző archívuma

Háziállatnak nem alkalmas, felesleges, irtandó. / Igaz, prémje jól mutat.

Bővebben ...
Költészet

Kósa Eszter versei

Fotó: Vigh Levente

Így imádkozom. De nem rezzenek a bokrok, nem nyílik / meg az ég. Úgy jön az új évszak, ahogy szokott.

Bővebben ...
Próza

Nagy Levente Tamás: Három etűd (III.)

Fotó: a szerző felvétele

Háztűznézőbe készült, így hát, hogy alkalomhoz illő legyen megjelenése, leporolta régi-régi öltözékeit.  Meg aztán olvasott Kantot és Moritzot, hogy jobban beilleszkedhessen az úri közegbe – aminek az eredménye csak annyi lett, hogy meggyűlölte a paragrafusokat, a késeket és faliórákat.

Bővebben ...
Próza

Nagy Levente Tamás: Három etűd (II.)

Fotó: a szerző felvétele

(Legnagyobb tisztelői is csak találgattak. Egyesek azt mondták, feltétlen Borisznak kell lennie, erre mások úgy érveltek, hogy semmiképp nem lehet Borisz, mert az iszákos név, és hősünk kitűnő formában van, épp, ahogy az Andrejek szoktak kinézni. Jómagam egy bizalmasamtól tudtam meg a valós nevét – tehát azt, hogy Arkagyij Pridurovicsnak hívják, s ez vitán felül áll, kérem.) 

Bővebben ...
Montázs: SZIFONline

Boris Vian: A nagy sztár

Ötven perce várakoztak. A sor egy utolsót mozdult, majd bezárult előttük a pénztár ablaka. Olyan hangot adott ki, mintha egy epret nyomtak volna szét az orruk előtt.

– És milyen idő van odakint? – nyújtózkodott az Admirális.

A kutya kinézett az ablakon.

– Embernek való – mondta. – Jobb, mint tegnap. Nincs túlzottan hideg.

– Jó – mondta az Admirális. – Voltál már kint?

– Hát persze – válaszolt a kutya. – Azt azért mégsem gondolhatja, hogy olyan kései órán kelek fel, mint maga.

– Sétáltál? – kérdezte az Admirális. – Kit láttál? Olyan kutyákat, akiket én is ismerek?

– Gyűlöletesek mind! – válaszolt fáradt hangon a kutya. – Ma reggel megint találkoztam egy kutyalánnyal... Ez a parfümmánia… Köszöntem neki, majd muszáj volt mindenki szeme láttára az orrát megszaglásznom az erősen szegfűszagú hátsója helyett.

Az emlék hatására tüsszentett egyet.

Az Admirális együttérzést tanúsított, majd behívta Arthurt a reggelivel. 

*

Arthur rosszalló arckifejezéssel hozta be az ínyencségekkel megpakolt tálat: marhaszeletet barnamártással, majonézes langusztát, hagymatortát, mindezt konyakos kávéval megkoronázva. Az Admirális épp diétázott.

Mögötte egy nyurga, hórihorgas fiú lopakodott be, akinek a kiálló ádámcsutkája és a kis, lazán megkötött csokornyakkendője elárulta, hogy bebop-rajongókkal tölti a szabadidejét.

– Na, ez igen! – mondta az Admirális. – Ez Charlie!

– Nem én engedtem be – mondta Arthur.

– Üdv, Admirális! – mondta Charlie. – Még mindig ágyban?! Tudod te, hogy hány óra?

A kutya morgott valamit a kellemetlenkedőkről, és átoldalgott egy csendesebb helyre.

– Tizenegy óra negyvenöt perc – jelentette ki az Admirális. – Csak a szokásos. Sok alvásra van szükségem, gyakran délután ébredek fel.

– Azért jöttem, hogy elvigyelek moziba – mondta Charlie.

– Egy újabb hóbort – vágta rá Arthur.

– Mit akarsz megnézni? És miért ilyen korán? – kérdezte az Admirális.

Charlie elpirult. Kék szeme volt, fehér inget viselt. Az Admirális vigyázzba vágta magát.

– Megismertem egy bájos lányt – kezdett bele Charlie. – Louella Bing a neve, nagy színésznő. Igazi művész. Sztár.

– Nem ismerem – mondta Arthur.

– Én sem – tette hozzá az Admirális. – Nem gyakran járok moziba, és egyébként is, többnyire csak szakácskönyveket olvasok.

– Hát elmondom neked… – folytatta Charlie. – Fontos szerepet játszik egy nagy filmben, a Calambar Poklában.

– Ez valami új? – kérdezte az Admirális.

– Igen. Benne van Pépé Muguet és José Lamouillette is – tájékoztatta Arthur.

– Ma kora délután van a premier, csak és kizárólag az Apátságban, a Sztárok Klubjában és a Hattyúvászonban lehet megnézni. Ott kell lennünk fél egy, egy óra körül – tette hozzá Charlie.

– Ó… – sóhajtott kétkedően az Admirális. – Az igencsak korai időpont.

– Louella vár az autóban. Igyekezz! – siettette Charlie.

– Szóval akkor vihetem vissza az egészet? Hát, igazán megérte dolgoznom vele! – méltatlankodott Arthur.

Az Admirális addig vidám arca fájdalmas grimaszba torzult, ahogy látta Arthurt eltűnni a tállal. Ugyanakkor illedelmesen ledobta magáról a takaróját és felhúzta a piros zokniját.

*

– Milyen szerepet játszik ebben a filmben? – érdeklődött az Admirális.

Mind a négyen Charlie autójában ültek. A kutya elöl, Charlie mellett, a hátsó ülésen pedig Louella és az Admirális. Utóbbi vékony, fekete bajszát vakargatta igényesen formára vágott körmével.

– Ez egy elég érdekes történet… – kezdett bele Louella. –  A film egy telepesről szól, aki a trópusokon él, és mindenféle viszontagság után rátalál egy gyémántbányára. Reménytelenül szerelmes lesz egy veszedelmes nőbe, akit a házába költöztet, és aki aztán megcsalja. Igazán megindító.

Louella rendkívül le volt barnulva, sminkje kiemelte szeme csillogását. Ami azt illeti, az alakja sem volt könnyen szó nélkül hagyható.

– Ez ám a remek szerep! – mondta az Admirális. – Nem mellesleg emberpróbáló. Mintha csak Önnek találták volna ki.

– Igen – folytatta Louella – de Michelle Meringue kapta meg. Maga is tudja, hogy megy ez, csak össze kell feküdni mindenkivel…

– De ön…?

– Hogy én? Az teljesen más kérdés – mondta Louella. – Én egy mesztic szolgálót alakítok.

– A trópusokon játszódik? – kérdezte tűnődő, érdeklődő arckifejezéssel az Admirális.

– Igen. Mégsem volt nagyon melegem a forgatás ideje alatt…

Louella kissé zavartan felnevetett. Az Admirális igyekezett elterelni a gondolatait. Tartott a túlzott vérbőségtől.

Alighogy Charlie leparkolt az Apátság előtt, kipattantak a kocsiból.

*

– Gondoljátok, hogy bejutunk?  - kérdezte Charlie.

– Nem tudom – válaszolt az Admirális.

–  Hogy ti milyen buta képet vágtok! – szökdécselt hozzájuk a kutya.

Egy mozdulatlan, idős úr mellett emelte fel a tappancsát, aki erre kinyújtotta a kezét, hogy kinyissa az esernyőjét. Ötven perce várakoztak. A sor egy utolsót mozdult, majd bezárult előttük a pénztár ablaka. Olyan hangot adott ki, mintha egy epret nyomtak volna szét az orruk előtt.

– Nincs több hely! – jelentette ki a pénztáros.

– Ó! – sóhajtott az Admirális. – Mit szólnátok egy ebédhez a film helyett?

– Gyorsan! – siettette őket Charlie. – Irány a Sztárok Klubja, ott még talán van jegy!

Az autó motorja nagy durranással indult be. Charlie szép, sárga kesztyűt viselt, és lapos kalapja úgy festett a fején, mint egy glória. Louella türelmetlennek látszott. Az Admirális saját gyomrának korgó énekét hallgatta, és ritmusos kíséretet rögtönzött hozzá. A kutya a mellső lábai közé hajtotta a fejét, és elaludt az ülésen.

A Sztárok Klubjánál két órától négy óra húszig álltak sorban, de ide sem sikerült bejutniuk. A Hattyúvászon kasszájának ablaka hat óra negyven perckor csapódott le, lenyesve egy iparkodó hölgy hátsó felét.

Visszatértek az Apátsághoz. Fél kilenckor felajánlották nekik, hogy az éjjeli vetítésre kaphatnak három pótszéket, ha kivárják. Már tíz óra volt, amikor a két férfi kimerülten és botladozva elfoglalta a nekik kijelölt helyet. Louella, aki közben egyre idegesebb lett, tíz méterrel előttük helyezkedett el. A kutya még mindig az autóban aludt. Csak tizenegy órakor ébredt fel. Az órára pillantott, majd elégedetten elvigyorodott. Az első filmtekercs végeztével az Admirális már elszenderedett, tovább simogatta a mellette ülő hölgy doromboló szőrmekabátját. A film hőse még csak ekkor indult el Ritatitariba, Calambar Poklába.

Az Admirális mögött ülő Charlie halk horkolása belevegyült a szigetek felé vitorlázó fekete hajó motorjának zajába.

Louella, aki három sorral előttük ült, egy pillanatot sem szalasztott el a filmből.

*

– Igen! – mondta az Admirális a telefonba. – Igen! Biztosan már az elején elaludtam. Miért? Csak az erdei robbanás ébresztett fel a film végén.

– Én is elaludtam – válaszolt Charlie. – Akkor te sem láttad Louella jelenetét?

– Azt mondtam neki, hogy nagyon jó volt – nyugtatta meg a barátját az Admirális. – De hogy mit válaszolt, azt már nem tudom, nagyon fáradt voltam.

– Én is – jelentette ki Charlie. – Elhalmoztam dicséretekkel.

Nagyon nehézkésen beszélt, mintha puliszkával lett volna tele a szája.

– Mi bajod van? – kérdezte az Admirális.

– Kitörött két fogam – motyogta Charlie. – A jelenetét egy hónappal ezelőtt kivágták a filmből. Kiderült, hogy csak egyszerű statiszta volt.

 

Boris Vian (1920-1959) francia író, költő, énekes, dalszövegíró, jazz-zenész, írói álneve Vernon Sullivan. Műszaki főiskolát végzett, de sokoldalú tehetségének köszönhetően a
francia avantgárd művészet fontos alakjává vált. 

Éltető Kamilla (1997, Marosvásárhely) az alapszakot Kolozsváron végezte, magyar-francia nyelv és irodalom szakon, jelenleg az ELTE BTK-n francia nyelvet és
irodalmat tanul. A nyelvészet mellett a fordítástudomány érdekli leginkább. Boris Vian regényeinek magyar fordításaival és újrafordításaival foglalkozik, emellett maga is fordít.