Hírlevél feliratkozás

Keresés

Műfordítás

Elisa Shua Dusapin (f. Kállay Eszter): A szemhéj nélküli szem

Fotó: Roman Lusser

Egy hirtelen csobbanással feltűnt valami a felszínen, egy pillanatra megremegett, majd újra alábukott. Aurore felült. Közben a forma visszatért, és mozdulatlanul lebegett. Aurore agyán az villant át, hogy az apja az, és ez az ő hibája – hallgatnia kellett volna rá, távol kellett volna maradnia a parttól, megérezték a vért, az apját pedig, aki a víz alatt volt, széttépték.

Bővebben ...
Költészet

Murányi Zita versei

Fotó: A szerző archívuma

míg meg nem érkezel / testem mozdulatlan parkettacsík

Bővebben ...
Költészet

Demeter Arnold versei

Fotó: Kelemen Kinga

talán nem vagyok elég nagy / hogy úgy szólítsanak / ne lopj

Bővebben ...
Próza

Orcsik Roland: Hordozható óceán (regényrészlet)

Fotó: Takács Borisz

Adriana úgy hörgött, mintha démonok szállták volna meg, nem nő volt már, ám nem is férfi: könyörtelen erő. Amikor befejezte, lehajtotta fejét, a vonójáról lógtak a szakadt szőrszálak.

Bővebben ...
Műfordítás

Margaret Atwood (f. Csonka Ági): Metempszichózis, avagy a lélek utazása

Fotó: Luis Mora

Jómagam például csigából egyenesen emberré lettem, nem voltam közben guppi, cápa, bálna, bogár, teknős, aligátor, görény, csupasz turkáló, hangyász, elefánt vagy orangután.

Bővebben ...
Próza

Karácsony-Rácz Boglárka: Nem látja a felszínt, azt álmodja

Fotó: a szerző archívuma

Woolf legalább hat-nyolc soron át ír a borzongásról, anélkül, hogy leírná a borzongás szót, mondja. Hallgatja Zelmát, próbálja visszaidézni, hol ír Woolf a borzongásról, és egyáltalán mit érthet alatta, hogy ez a borzongás fenyegető, vagy kellemes inkább.

Bővebben ...
Költészet

Kátai Boróka versei

Fotó: Kátai Judit

a sötét tó mellett / vágyom újra repülni

Bővebben ...
Költészet

Debreczy Csenge Kata versei

Fotó: Buzás Norbert

szüretel a szív a fiú szemekből, / hogy aztán túlélje a visszautasítást / a munkahelyen, az utcán, a moziban

Bővebben ...
Költészet

Kormányos Ákos: Víz és vér 5

Fotó: Kormányos Gergő

Két ápoló tart ülő-magzatpózban, / a csigolyáim közötti rés így picivel megnő

Bővebben ...
Próza

Ádám Gergő: Bőrkarfiol (II. rész)

Fotó: a szerző archívuma

A motorbőgés abbamaradt, de a vörös fény továbbra is megvilágította a vasúti kocsit. Emberek másztak rá, léptek elő mögüle. Lehettek vagy negyvenen, de csak egyikük sétált Ferenchez. Olyan volt, mint egy vörös árnyék.

Bővebben ...
Próza

Ádám Gergő: Bőrkarfiol (I. rész)

Fotó: a szerző archívuma

Most viszont belengették, hogy amint a vasúttársaság eltakarítja a személyszállító kocsikat, megint kiírják a pályázatot. Csak a kocsikban a Máltai Szeretetszolgálat pártfogásában hajléktalanok laktak, és amíg ez nem változik, pályázat sincs.

Bővebben ...
Költészet

Szegedi Eszter: Hívott fél

Fotó: Kovács Gábor

Fekete ruha és csokor, sminket ne. / Ne állj oda a családhoz

Bővebben ...
Fotó: Gerőcs Péter

"Ezekből a kiderülésekből sokat tanulok"

Most, hogy éledezik lassan az élet, nem várunk tovább, és kinyitjuk a SZIFON-on a Godot Bar-t, ahova amiatt hívjuk a nekünk fontos szerzőket, hogy beszélgessünk velük ebben a furcsa időben. Arról többek között, hogy milyen volt a vírus előtt az élet, hogy milyen korona idején az irodalom és hogy milyenek a kilátásaink a kijárási korlátozás utáni időkre. Ezúttal Károlyi Csaba válaszait olvashatjuk.

 

Az utolsó hely, ahol a kijárási korlátozás előtt jártam…

Március 13-án, pénteken még elmentem szokás szerint reggel úszni. Baljós nap. Pompás hely. Másnap már nem mentem. Azóta minden reggel úgy vagyok ezzel – elnézést a durva hasonlatért, de valahogy mindig ez jut eszembe –, mint Köves Gyuri az iskolával, hogy ma nem mentem. Fogalmam sincs, mikor lehet majd megint, évek óta szinte minden reggel úsztam, nekem ez nagyon hiányzik.

Kilátás az ablakomból

Március 19-én még besurrantam az ÉS szerkesztőségébe, mert szükségem volt néhány könyvre. Onnan tudom a dátumot, mert aznap fotóztam le az ablakomból ezt a kis fát, gyönyörűen virágzott éppen, el is küldtem KAF-nak egy hexametert, hogy: íme, virágzik a kisfa merészen az ablakomon túl. Persze ma már csupa zöld.

A szemben lévő házat főleg akkor szeretem nézni, ha a felhők mennek fölötte, de ha egy felhő sincs, akkor meg a csodás kék ég nyűgöz le. Budapest fölött az ég, filmcím lehetne.

Karantén-inspirációk, vagyis zenék, podcastok, olvasni- és néznivalók, amik tartják bennem a lelket…

Azt találtam ki, hogy minden reggel 8-kor, mikor nagyjából az uszodába kellene érkeznem, meghallgatok valami jó zenét, amit szeretek, ez indítja a napomat úszás helyett. A zenéket minden reggel ki is teszem a FB-ra. Már megróttak, hogy közhelyes az ízlésem, de akkor se hagyom abba. Akit zavar, ne nézze, ne hallgassa. Húsvét körül sok Bachot hallgattam, aztán Mozartot, Schubertet, Stravinskyt, mostanában inkább dzsesszt, Keith Jarrettet, Miles Davist, Chick Coreát, ilyesmit. Lehet, hogy rockosítani fogok, ha jön a nyár, nem is rossz például az új Rolling Stones, a címe is ide illik: Living In A Ghost Town. De szerkeszteni, korrektúrázni legjobban a barokk kamarazenére lehet, szerintem. Különben meg egész nap olvasok. Van mit, szerencsére.

A kötet, amit régóta kerülgetek, de most végre nekiállok/nekiálltam az olvasásának…

Ahogy öregszem, megszeretettem az újraolvasást. Harminc éve olvastam Gabriel García Márquez Szerelem a kolera idején című regényét. Most Zelei Dávid kérésére újraolvastam, föl is olvastam belőle, és írtam is róla egy rövidet az 1749 elnevezésű új világirodalmi portálnak. Pont, mikor az avantgárd videóm kikerült, aznap lett 1749 ismerősöm a FB-on. García Márquez egész életművét nagyon szeretem, mindent olvastam tőle, ami magyarul megvan, kacérkodom vele, hogy a Száz év magányt is újra kellene olvasni, csak nincs rá elég időm. A Litera kérésére meg Esterházyt olvastam újra egy hétig, az egy jó hét volt, a nap is mindig sütött.

Ezen dolgozom most…

Két és fél rovatom van az ÉS-ben, hetente kell csinálni (könyvkritika, feuilleton, illetve kulturális interjúk). Szerkesztek, kritikát írok, most volt a 82. ÉS-kvartett, Láng Zsolt Bolyai című regényéről Skype-on, május 8-án lesz a szöveg benne az újságban meg fönt a honlapunkon. Minden héten a lapon dolgozom.

Mit tanulsz a bezártságból és mi az, ami bosszant benne?

Most sokkal jobban kiderül mindenkiről, milyen, rólam is. Ezekből a kiderülésekből sokat tanulok. Egy éve megadtam magam a FB-nak, most nagyon jól jön. Bosszant az egész rendkívüli helyzet, de főleg annak kormányzati kezelése és álságos politikai kihasználása. Sok apróság is bosszant, például már igencsak unom a karanténozást, mármint hogy állandóan, szinte minden megszólalásban ott van a karantén szó.

Ha a jelenlegi helyzetről film készül, azt szeretném, hogy …. rendezze. Miért?

Hajdu Szabolcs, de már meg is rendezte, úgy hallom, Békeidő, jó cím itt a háborúban vagy miben, már csak ezért is meg kéne már nézni. Ám leginkább az érdekelne, hogyan csinálna mindebből filmet Bergman, természetesen Liv Ullmann-nal és Erland Josephsonnal a főszerepben. Most tényleg mondjam meg, hogy miért?

A művész, akivel meginnék valamit a Godot Barban…

Beck Zolival szeretnék már nem telefonon beszélgetni a rockandrollról meg az irodalomról, és most már tényleg megkérdezném a másik, a kutató énjétől, hogy a könyvében, ami a roma kultúráról szól, és most kellett volna bemutatni a könyvfesztiválon, miért csak irodalomról, képzőművészetről, más művészetekről van szó, és mért nincs szó benne épp a zenéről. Ehhez képest az már tök mindegy volna, hogy mit innánk. Zoli? Száraz fehéret?

Ha ennek vége lesz…

Ha ennek vége lesz, akkor..., nos akkor nem tudom mi lesz.

Károlyi Csaba 1962-ben született Debrecenben. 1986-ban végzett az ELTE bölcsészkarán, ugyanitt 1994-ben doktorált. 1989 és 1999 közt a Nappali ház irodalmi és művészeti szemle felelős szerkesztője, 1993–94-ben a JAK-füzetek szerkesztője, 1994 és 1997 közt a JAK elnöke volt. 1996 óta az Élet és Irodalom szerkesztője, 2009-től főszerkesztő-helyettese. Az ELTE Esztétika Tanszékén tanít. Tizenkét éve vezetője az ÉS-kvartetteknek. Hét kötete jelent meg (esszék, kritikák, beszélgetések). Artisjus- és Üveggolyó-díjas.