Hírlevél feliratkozás

Keresés

Költészet

Taizs Gergő versei

Fotó: Pápai Zoltán

A cilinderben üregedő nyúl / orrcimpáján a tenger habjai

 

A fénykörön túl

A takarás roppant rendszerében
az emberek úgy változnak,
hogy elfelejtenek szólni róla.
Engem arra szánt az Úr,
hogy vágyni tanuljak,
de sosem tanított meg
jól feledni.
Határozott bizonytalansággal,
szó- és számkivetettségben,
a hallgatás szemhéjnyi zsákutcájában
sosem leszek igazán
egymagam,
fogadkozom,
és lehugyozom a gyanútlan csillagokat.

 

Paphos nélküled

Nyikorog a reggel, a kertkapu, a hintaszék –
minden határos valamivel.
Aztán az ellobbanó felhők.
Az anyag szenvedő szerkezete.
A cilinderben üregedő nyúl
orrcimpáján a tenger habjai.
De mi okozza a bolygók táncát,
az aritmiát a harangszóban,
amikor félrevered szívemet?

 

Taizs Gergő 1984-ben született Tatabányán. Verset ír.
 
Költészet

Farkas Arnold Levente: teketória

Fotó: A szerző archívuma

mint / teketória nélküli szóban / a méla igazság

Bővebben ...
HISZTI

HISZTI - Korda Bonifác: A nagy fölemelkedés

hiszti eredetileg a női testhez kötődött – görög-latin eredetű, a 'méh' szóra vezethető vissza. A 19. századi orvosi diskurzusban a női idegrendszerhez kapcsolták, sokáig stigmatizáló diagnózisként használták. Aztán mindenkié lett: a köznyelvben mára levált a klinikai kontextusról, pejoratív árnyalatot hordoz, a túlzónak, irracionálisnak ítélt érzelmi reakciót nevezi meg. Hisztizik a gyerek, az anyós, a férfi, ha beteg – hisztiznek az írók is!

Sorozatunkban kortárs magyar szerzőket kértünk fel, hogy értelmezzék a kifejezést. 

Bővebben ...
Műfordítás

Tímea Sipos (f. Bori Ági): Öklökkel teli gyomor II.

Fotó: a szerző archívuma

Ha apám tudta, hogyan kell enni, akkor anyám azt tudja, hogyan kell koplalni. Egész gyerekkoromban vagy koplalt, vagy folyékony diétán volt, miközben apám zabált és dohányzott és énekelt és ivott.

Bővebben ...
Műfordítás

Tímea Sipos (f. Bori Ági): Öklökkel teli gyomor I.

Fotó: a szerző archívuma

Amit nem merek elmondani anyámnak az az, hogy ez nem egy egyszerű húgyúti fertőzés. Apám családjában van egy széles körben elterjedt hiedelem, miszerint a szellemek lábtól felfelé hatolnak be egy nő testébe.

Bővebben ...
Költészet

Bodor Eszter Hanna: lebegő

Fotó: Török Levente

sodrást ami elmossa / az elhordozott erőszakot

Bővebben ...
Próza

Kiszely Márk: Kapcsolati tőke

Fotó: a szerző archívuma

Volt ez a csajom Debrecenben. Cseresznyével egyensúlyozott az ajkán, a szemében gurámikat nevelt. Tubás volt, vagy tenorkürtös, nem tudom már, a rézfúvósok között ült, a rendezői balon. Ha a nevén szólítottam, nem figyelt oda. Ha hatszögbe rendeztem a díszköveket a teste körül, magához tért.

Bővebben ...
Költészet

Rostás Mihály versei

Fotó: A szerző archívuma

hogyha kezembe foghatnék / egy maréknyi időt

Bővebben ...
HISZTI

HISZTI - Bartók Imre: 1939. szeptember 23.

hiszti eredetileg a női testhez kötődött – görög-latin eredetű, a 'méh' szóra vezethető vissza. A 19. századi orvosi diskurzusban a női idegrendszerhez kapcsolták, sokáig stigmatizáló diagnózisként használták. Aztán mindenkié lett: a köznyelvben mára levált a klinikai kontextusról, pejoratív árnyalatot hordoz, a túlzónak, irracionálisnak ítélt érzelmi reakciót nevezi meg. Hisztizik a gyerek, az anyós, a férfi, ha beteg – hisztiznek az írók is!

Sorozatunkban kortárs magyar szerzőket kértünk fel, hogy értelmezzék a kifejezést. 

Bővebben ...
Próza

Ádám Gergő: Krumponyász-univerzum (regényrészlet)

Fotó: a szerző archívuma

Róbert bal szeme az óramutató járása szerint, jobb szeme azzal ellentétesen forgott egyre gyorsabban, majd teljes testében rázkódni kezdett, a földre huppant, és nem mozdult többé. A feje sistergett és füstölt.

Bővebben ...
Költészet

Halmosi Sándor versei

Fotó: Székelyhidi Zsolt

Kabátujjukban több élet volt, / mint az Egyesült Nemzetekben ma

Bővebben ...
HISZTI

HISZTI - Veszprémi Szilveszter: Vers, amelyben a költő megint csak hisztikézik, nincs semmi látnivaló benne

hiszti eredetileg a női testhez kötődött – görög-latin eredetű, a 'méh' szóra vezethető vissza. A 19. századi orvosi diskurzusban a női idegrendszerhez kapcsolták, sokáig stigmatizáló diagnózisként használták. Aztán mindenkié lett: a köznyelvben mára levált a klinikai kontextusról, pejoratív árnyalatot hordoz, a túlzónak, irracionálisnak ítélt érzelmi reakciót nevezi meg. Hisztizik a gyerek, az anyós, a férfi, ha beteg – hisztiznek a költők is!

Sorozatunkban kortárs magyar szerzőket kértünk fel, hogy értelmezzék a kifejezést. 

Bővebben ...
Fotó: Gerőcs Péter

Bödecs László a Litmusz Műhelyben

Vendégünk volt Bödecs László költő, kritikus, szerkesztő, aki szerint az irodalom, ha valami hangzatosat kell mondani rá, az emberiség lelkiismerete ‒ ennél bővebben viszont nehezen meghatározható, mert minden definíció leszűkítené azt, ami.

Elmesélte, hogy az irodalmi közegbe az ELTE nyelvészeten töltött évei alatt került bele, amikor megismerkedett az Apokrif folyóirattal, és elkezdte megtanulni a kortárs versnyelvet is. Az Apokrifnál jött ki az első kötete, kritikákat is elkezdett írni, aztán irodalomtudományi doktorival folytatta a képzését.

Beszélgettünk a kanonikus és a kortárs versnyelvekhez fűződő viszonyáról ‒ üdvözölte a szabadversek jelentette szabadságot, hogy nem kell Pilinszky vagy József Attila mestermunkáival versengenie, és a formai szabadságot és a nyelvi közelséget látva úgy érezheti, hogy ilyet ő is tud ‒ hogy nem kell betéve tudni a verstant ahhoz, hogy érvényeset írjon.

Kérdeztük kötetei keresztény hitvilágból merített motívumairól: elmesélte, hogy nem hívő családban nőtt fel, és távol is állt tőle mindig az egész ‒ kisiskolásként kíváncsiságból beiratkozott hittanra, de pár év után az megszakadt. Már egyetemistaként időnként eljárt templomokba csendet meg liturgiát hallgatni, de pár évvel ezelőttig egyáltalán nem volt szoros kapcsolata a kereszténységgel.

Megfogalmazása szerint az első kötete, a Semmi zsoltár még egy kimondottan tagadó, ateista álláspont volt, de kereste a válaszokat. A második, Az árvíz helye már a kiábrándulásról szól, a keresést is feladta. Legutóbbi kötete, a Kánaánhoz közelebb már inkább elfogadás és elszámolás, bár szerinte ennek verseiben sem a keresztény ember van előtérben. Mesélt aztán bővebben a Kánaánhoz közelebb egy visszatérő figurájáról, a hadvezérről is. Elsősorban egy hadjárat hadinaplójának szánta az ő szövegeit, de kétségtelen áthallásokat kínál az egyre átmilitarizáltabb, megalomán közbeszédre is.

Felvetettük tördelőszerkesztői munkásságát is, megkérdeztük, hogy tördelni művészet vagy tudomány: azt mondta, megélhetés. Számára ez elsősorban kiút az ügyfélszolgálatos munkákból volt egyetem alatt, először az Apokrifnál kezdett tördelni, aztán egyetemi projekteken folytatta. Hangsúlyozta, hogy nem képzett, csak pragmatikus autodidakta, nem is csinál semmiféle kísérleti dolgokat, csak igyekszik tisztességesen olvasható oldaltükröket összerakni.

Ezután feltettük neki a kérdést, hogy szerinte mit érdemes olvasni. Elárulta, hogy mostanában elsősorban muszájból olvas, pihenésképp főleg teológiai irodalmat forgat. Azt mondta, nagyon megnyugtató benne, hogy nagyjából mindig ugyanaz: Isten szeret, bocsáss meg az embereknek, és bocsáss meg magadnak is. Húsvétra mindenkinek ajánlja, hogy próbálja ki, javasolja például Patsch Ferenctől Az út befelé vezet című könyvet. Ha pedig szépirodalmat kell ajánlania, Petri György válogatott verseit javasolja.

Arra a kérdésre, hogy mit nem érdemes olvasni, azt mondta, mindenki olvassa azt, ami jól esik neki, és ne érezze úgy, hogy be kell bármit fejeznie, ami nem tetszik. Felidézte egy ismert, de meg nem nevezett szerző várva várt regényével töltött idejét. Makacsul végigolvasta bár a könyvet, de úgy érzi, nem érte meg, ezért arra biztat mindenkit, hogy hasonló helyzetben, hacsak nem hivatalból, kritikát írandó olvas, nyugodtan tegye le.

Aztán felolvasta nekünk a Proletárököl, hétfő című versét a legutóbbi kötetéből, majd kidobtuk az ihletgenerátorral a kitétel, hangfogó, kétlaki, és penget szavakat, amikből közösen megírtuk a Boldog zörej című szöveget.

 

Litmusz Műhely · Bödecs László

A Litmusz Műhely egy podcast arról, hogy az irodalom ki-kicsodának a micsodája. Kerber Balázs és Körtesi Márton 2016 óta adásról adásra felteszik ugyanazokat a kérdéseket: hogy mi is az irodalom, mit érdemes olvasni, és mit nem, majd pedig felolvasásra, aztán egy ihletgenerátor segítségével közös versírásra invitálják a vendégüket.