Hírlevél feliratkozás

Keresés

Költészet

Demeter Arnold versei

Fotó: Kelemen Kinga

talán nem vagyok elég nagy / hogy úgy szólítsanak / ne lopj

Bővebben ...
Próza

Orcsik Roland: Hordozható óceán (regényrészlet)

Fotó: Takács Borisz

Adriana úgy hörgött, mintha démonok szállták volna meg, nem nő volt már, ám nem is férfi: könyörtelen erő. Amikor befejezte, lehajtotta fejét, a vonójáról lógtak a szakadt szőrszálak.

Bővebben ...
Műfordítás

Margaret Atwood (f. Csonka Ági): Metempszichózis, avagy a lélek utazása

Fotó: Luis Mora

Jómagam például csigából egyenesen emberré lettem, nem voltam közben guppi, cápa, bálna, bogár, teknős, aligátor, görény, csupasz turkáló, hangyász, elefánt vagy orangután.

Bővebben ...
Próza

Karácsony-Rácz Boglárka: Nem látja a felszínt, azt álmodja

Fotó: a szerző archívuma

Woolf legalább hat-nyolc soron át ír a borzongásról, anélkül, hogy leírná a borzongás szót, mondja. Hallgatja Zelmát, próbálja visszaidézni, hol ír Woolf a borzongásról, és egyáltalán mit érthet alatta, hogy ez a borzongás fenyegető, vagy kellemes inkább.

Bővebben ...
Költészet

Kátai Boróka versei

Fotó: Kátai Judit

a sötét tó mellett / vágyom újra repülni

Bővebben ...
Költészet

Debreczy Csenge Kata versei

Fotó: Buzás Norbert

szüretel a szív a fiú szemekből, / hogy aztán túlélje a visszautasítást / a munkahelyen, az utcán, a moziban

Bővebben ...
Költészet

Kormányos Ákos: Víz és vér 5

Fotó: Kormányos Gergő

Két ápoló tart ülő-magzatpózban, / a csigolyáim közötti rés így picivel megnő

Bővebben ...
Próza

Ádám Gergő: Bőrkarfiol (II. rész)

Fotó: a szerző archívuma

A motorbőgés abbamaradt, de a vörös fény továbbra is megvilágította a vasúti kocsit. Emberek másztak rá, léptek elő mögüle. Lehettek vagy negyvenen, de csak egyikük sétált Ferenchez. Olyan volt, mint egy vörös árnyék.

Bővebben ...
Próza

Ádám Gergő: Bőrkarfiol (I. rész)

Fotó: a szerző archívuma

Most viszont belengették, hogy amint a vasúttársaság eltakarítja a személyszállító kocsikat, megint kiírják a pályázatot. Csak a kocsikban a Máltai Szeretetszolgálat pártfogásában hajléktalanok laktak, és amíg ez nem változik, pályázat sincs.

Bővebben ...
Költészet

Szegedi Eszter: Hívott fél

Fotó: Kovács Gábor

Fekete ruha és csokor, sminket ne. / Ne állj oda a családhoz

Bővebben ...
Műfordítás

Daniel Bănulescu (f. Szonda Szabolcs): Minden idők legjobb regénye

Fotó: a szerző archívuma

Odabent, a bűvös szobában a cigánylány pótolja a szentelt olajat az örökmécsesben, amely a nagyrészt a Szűzanyát ábrázoló szentképeket világítja meg, szellőztet, hatszor söpröget hat különböző irányban, és egy üveg hamutartóban eléget három szem tömjént, hogy elűzze a hívatlanul érkező gonosz szellemeket.

Bővebben ...
Műfordítás

Erlend Loe (f. Patat Bence): Az álombiciklik regisztere

Fotó: Kállai Márta

Találkozni akar vele, de Solveig-nek résen kell lennie. Mert az ilyen fiúk többnyire csak egy dolgot akarnak. Bár néha Solveig is csak egy dolgot akar. De akkor is.

Bővebben ...

Mikor kezdődött anyám története?

Györe Balázs: Halálom után eltüzelni, Kalligram, Pozsony, 2015.
A könyv nyitányában olvashatjuk, hogy az anya portrét akart festetni a fiáról, akit habár vonzott a halhatatlanság gondolata, amit a kép nyújthatott volna, mégsem egyezett bele. Mert a portré mégiscsak inkább a halálra emlékeztette, mintha az ő halálát festetnék a vászonra. A regény is ugyanezt teszi: gondoskodik az anya halhatatlanságáról, emlékként, életrajzba foglalva.

Jován Katalin 1987-ben született Körösladányban. Kritikus, irodalomtörténész, Jelenleg a Debreceni Egyetem Irodalomtudományok Doktori Iskolájának PhD-hallgatója, a Szkholion szerkesztője.

 

Egy (a Magyar Narancsban olvasható) interjúban Györe Balázs még a Boldogkönyv kapcsán a kötelességről beszél, mint a történetírás, a dokumentálás, az „életben maradás” motiválójáról. Az írás a szerző véleménye szerint nem elsősorban terápia, hanem feladat, kötelesség, ahogyan gondoskodnunk kell a (beteg) hozzátartozóinkról (szülőkről, házastársról, gyerekről), szükséget szenvedő barátainkról. Közhelyesnek hathat a megközelítés, ugyanakkor, ha elolvassuk Györe Balázs új regényét, rájövünk, hogy mindez nagyon is az életünkre emlékeztet.   

 

A Halálom után eltüzelni! az előző könyvekhez hasonlóan a szerző életéből vett tapasztalatokból merít: a beteg, haldokló anya ápolásából, s az ezzel járó dilemmák, nehézségek felvállalásából. A személyes levelekkel, naplójegyzetekkel, történeti dokumentumokkal átitatott regény zavarba ejtően közel engedi olvasóját egy hétköznapinak tűnő család titkokkal átszőtt, tragikus történetéhez.

 

Az „aparegényekhez” képest a Halálom után eltüzelni! világában (látszólag) az anyáé a főszerep, általa, az ő nézőpontjából azonban a könyv más szereplőiről – leginkább az apáról – is képet kapunk. Az anya az elbeszélőtől, a fiától át- átveszi a szót, hogy megírja férje majd a saját történetét. Azonban az anya közege, élettere nem az írás, hanem a képzőművészet, a festészet, a zene. Az életrajzba ugyan belefog, de elakad, nem képes megírni. Saját életéről, sorsáról is csupán néhány levél (családtagoktól, az első szerelmétől), egy-egy naplójegyzet, szakmai feljegyzés tanúskodik. Az elbeszélőé, az utódé a feladat, hogy ezek alapján helyet adjon az anyának a szövegben, s így a család történetében.

 

A naplószerű feljegyzések, levelek, visszaemlékezések egymást váltogatva, kiegészítve alkotnak meg egy életutat. A narrátor tehát ezeket a darabokat, dokumentum-fragmentumokat használja montázsához: a diáklányról, a tanárnőről, a férjét és anyját is gondozó anyáról, illetőleg az idős és beteg „gyerekanyáról”. Eme alakok közül az elbeszélő számára a gondoskodó és a haldokló anya a legismerősebb, mégis egyszerre a legnehezebben megragadható. Az utóbbi esetében az orvosi leletek is előkerülnek a irathalomból, mintha bármit is rögzíteni tudnának az anyáról, mintha a röntgenfelvétel, a betegség(ek) megnevezése azonosítaná őt, megismerhetővé tenné. Mindhiába, végül csak az emlékek maradnak, néhány a gyermeki létből visszamaradt jelenet, s a mindennapos ápolás ambivalens érzéseket felélesztő tapasztalata. S még valami, az elbeszélőben újra és újra felmerülő kérdés: szerette-e valaha az édesanyját?

 

Az anya halála után megkezdődik a „lomtalanítás” (s egyben a gyászolás is): a szülők újpesti lakásának megtisztítása az emlékektől, tárgyaktól. Még a tragédiát követő betörés is, habár kegyetlen  módon a kifosztás érzetét növelve, de a lezárást, a búcsút segíti a férfi számára. A nagy értékű (ötven éve a lakás részét képező) szőnyegek mind odalesznek a rablás során. Az anya kedvenc képe, egy gobelin kép (Madonna szentek társaságában – Giacomo Palma Veccio festménye alapján) is aukción végzi. Az alkotás magába foglalja az anya számára fontos értékeket: a vallást, a művészetet, valamint emellett a gondoskodás jelképének is tekinthető. A narrátor a lakás „megtisztításával” próbál magának helyet találni, életteret az örökségben. Mindazonáltal az újrakezdésnek áthidalhatatlan korlátjai vannak: „morzsáit viszont még nem takarítottam ki a konyhaasztal fiókjából, ahova belehullottak, ahol az evőeszközeit tartotta és tartom most én is.” A morzsák (az anya hamvai), melyek nem engednek a felejtésnek, egyúttal fogódzót, viszonyítási pontot jelentenek az „anyanyelvétől megfosztott” elbeszélő számára.

 

A regény domináns témája a betegség, az öregség, s a haldoklás folyamata. A könyv fókuszpontjában viszont nem az anya szenvedése áll, hanem az előbbiekhez kapcsolódó nézet, beállítódás az anyáé, de főként a narrátoré. Az idegenség, távolság megtapasztalása a gondozás testközeliségében rendkívül megrázó és félelmetesen „valószerű”. A haldoklás, halál kérdésén túl más témákat, eseményeket is érint a könyv, olyanokat, mint az emigráció, a második világháború, az államosítás időszaka, mindezt egy család tükrén keresztül. Természetesen az anyaszerep, az anyához való viszony körbejárása, árnyalása kulcsfontosságú a könyven. Györe Balázs szavakat keres e bonyolult kapcsolat megfogalmazásához, melyhez a munkásságára jelentékeny hatást gyakorló alkotók (Mándy, Ottlik, Fitzgerald) közül jelen szövegben leginkább Kerouacra hagyatkozik (ahogy azt a bevezetőben említett interjúban is láthatjuk).  

 

A levelek, feljegyzések morzsái össze-/visszaolvasnak egy élettörténetet, emléket állítanak. A könyv nyitányában olvashatjuk, hogy az anya portrét akart festetni a fiáról, akit habár vonzott a „halhatatlanság” gondolata, amit a kép nyújthatott volna, mégsem egyezett bele. Mert a portré mégiscsak inkább a halálra emlékeztette, mintha az ő halálát festetnék a vászonra. A regény is ugyanezt teszi: gondoskodik az anya halhatatlanságáról, emlékként, életrajzba foglalva.

 

Györe Balázs könyve témaválasztásában, narrációjában korábbi műveivel rokon, értékei közül pedig számomra a legfőbb, hogy nyugtalanító, feszélyező kérdéseket fogalmaz meg az emberi viszonyaink tekintetében, valamint kötelességünket illetően a beteg, haldokló családtagjainkkal, rokonainkkal szemben. S mikor már nem marad csak hamu az idegenből, akit mosdatni, ápolni kellett, „ideje felbontani egy baracklekvárt, amit még anyám készített”.